Pojawi się dojście do najbardziej niedostępnego cmentarza w Warszawie. Spoczywa tam 500 ofiar cholery

Pojawi się dojście do najbardziej niedostępnego cmentarza w Warszawie. Spoczywa tam 500 ofiar cholery

Cmentarz choleryczny w 2012 roku
Cmentarz choleryczny w 2012 roku Źródło:Wikipedia / hiuppo, CC BY-SA 3.0
W ramach przebudowy odcinka między Warszawą Gdańską a Warszawą Rembertowem zostanie zbudowane przejście podziemne, dzięki któremu będzie możliwe dotarcie do cmentarza cholerycznego. Dotychczas była to najbardziej niedostępna i tajemnicza warszawska nekropolia.

W poniedziałek 25 września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na 126 mln złotych. W ramach projektu powstanie nowy przystanek Warszawa Stalowa, a także nowe przejścia podziemne. Wymienione zostaną tory oraz sieć trakcyjna, co ma zwiększyć poziom bezpieczeństwa i sprawność kolei. Jednym z elementów modernizacji 11-kilometrowego odcinka ma być powstanie przejścia podziemnego przy ulicy Starzyńskiego, na wysokości ul. Namysłowskiej. Dzięki temu możliwe będzie bezpieczne dojście do znajdującego się tam cmentarza cholerycznego. 

Cmentarz choleryczny powstał w pierwotnej formie po zarazie cholery, jaka w latach 1872-1873 nawiedziła Pragę. Ostatni pochówek choleryczny na terenie umiejscowionego na obrzeżach dzielnicy cmentarza miał miejsce w 1883 roku. Poza 484 ofiarami zarazy, pochowano tam w latach 1876-1882 siedmiu żołnierzy określanych mianem „bałwochwalców”, czyli wyznawców religii pogańskiej.

Do 1908 roku o nekropolii zapomniano i skasowano ją podczas budowy węzła kolejowego linii Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej, a szczątki zmarłych przeniesiono do zbiorowej mogiły wysuniętej trochę na północ od pierwotnego położenia cmentarza. Na wspólnym pomniku znalazła się inskrypcja: „Tu spoczywają szczątki 478 ofiar zarazy cholerycznej z lat 1872-1873 zebrane pod wspólną mogiłą po zniszczeniu cmentarza cholerycznego podczas budowy węzła kolejowego w 1908 r”.

Przez wiele lat cmentarz popadał w ruinę i dopiero w 2009 w odbudowaniu pomnika pomogli aktywiści, a swój wkład mieli też kolejarze, którzy administrują tym terenem. W 2012 roku, podczas prac modernizacyjnych linii Warszawa – Gdańsk, kolejarze oraz wykonawcy wyremontowali cmentarz położony pomiędzy trzema liniami kolejowymi. 

Źródło: PKP S.A., Wprost.pl