Katastrofa akurat tej branży wywoła kryzys społeczny. Unia chce jej pomóc

Katastrofa akurat tej branży wywoła kryzys społeczny. Unia chce jej pomóc

Parlament Europejski
Parlament Europejski / Źródło: Newspix.pl / ABACA
Mediom informacyjnym grozi ogromny kryzys – bankructwa i zwolnienia. W przeciwieństwie do innych branż kryzys w mediach może jednak wywołać kryzys społeczny. Chcą mu przeciwdziałać europosłowie.

Wydawać by się mogło, że akurat media są w doskonałej sytuacji. Oglądalność telewizji, słuchalność radiostacji, czytelnictwo portali informacyjnych rośnie w dobie koronawirusa. Wyjątkiem jest właściwie wyłącznie prasa papierowa, do której dostępu nie ma wielu czytelników w związku z zamknięciem punktów detalicznych.

A jednak sektor mediów informacyjnych przeżywa kryzys. Bo choć pracy jest więcej, to zysków mniej. Utrzymujący się z reklam sektor stracił ogromną część przychodów. A zapowiada się, że straci więcej. Reklamodawcy wstrzymają się z wydawaniem pieniędzy, zmuszeni do oszczędzania.

Zauważyli to europosłowie. Ponad 40 europosłów zaapelowało do szefów Rady Europejskiej i Komisji Europejskiej o udzielenie mediom pomocy. Dlaczego media są tak ważne? „Wiarygodne źródła wiadomości oraz dziennikarstwo wysokiej jakości są antidotum na dezinformację. Ludzie obecnie polegają na rzetelnych mediach, bardziej niż kiedykolwiek, co odzwierciedla rosnąca liczba ich odbiorców” – napisali europosłowie podkreślono na wstępie.

Bez rzetelnych mediów nie ma rzetelnej informacji. A bez niej rolę informatorów przejmują twórcy fake newsów i spiskowych teorii. Już teraz zaktywizowali się, zwłaszcza ci zajmujący się technologią 5G, szczepionkami oraz rozmaitymi spiskami związanymi z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.

„O ile nie podejmiemy natychmiastowych działań, obecny kryzys związany z Covid-19 może doprowadzić do upadku wielu organizacji informacyjnych, co z kolei może mieć katastrofalne konsekwencje społeczne” – piszą europosłowie.

Parlamentarzyści postulują utworzenie funduszu dla ratowania mediów i kierowanie reklam KE i UE do krajowych mediów informacyjnych, a nie globalnych platform internetowych.

Czytaj też:
Sytuacja firm jest katastrofalna. A najgorsze dopiero nadchodzi
Czytaj też:
Kolejna branża na krawędzi bankructwa. Rynek fitness straci nawet 2,25 miliarda zł

Opracował:
Źródło: Press, KE, UE
-
 0

Czytaj także