Polskapresse zamyka połowę wydań "Polski"

Polskapresse zamyka połowę wydań "Polski"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Od marca zniknie dziewięć z osiemnastu regionalnych wydań dziennika "Polska". Zarząd Polskapresse poinformował, że w związku z kryzysem na rynku wydawniczym reorganizuje działalność, a likwidowane tytuły będą się ukazywać w internecie.
W papierowym wydaniu znikną: "Polska Białystok", "Polska Gazeta Opolska", "Polska Kielce", "Polska Koszalin", "Polska Kujawy", "Polska Lubuskie", "Polska Olsztyn", "Polska Rzeszów", "Polska Szczecin".

Ponadto zamknięte zostaną tygodniki mazowieckie "Nasze Miasto". Zmiany dotkną też dodatki "Polski": "Magazyn Rodzinny" włączony zostanie do sobotniego grzbietu głównego, a "Dobra Kuchnia" ukazywać się będzie nieregularnie.

Zarząd Polskapresse zapowiada, że likwidacja tytułów pociągnie za sobą redukcję zatrudnienia na Mazowszu, w Opolu, w Lubuskiem oraz w Warszawie.

"Finansowanie projektów, które nie dają szans na osiągnięcie rentowności w perspektywie tego i przyszłego roku, jest obarczone ogromnym ryzykiem. Jednocześnie obserwowany jest wyjątkowo stabilny mimo kryzysu rozwój przedsięwzięć internetowych" - argumentuje Polskapresse.

Zarząd Polskapresse podkreśla ponadto, że "ponoszenie dodatkowych wydatków związanych z funkcjonowaniem 'Polski' w obecnej formule w obliczu pogarszającej się sytuacji gospodarczej w kraju nie leży w interesie spółki".

Grupa wydawnicza zapowiada, że w ramach nowej strategii wydawniczej zarząd będzie rozwijać pozostałe dzienniki regionalne pod wspólną marką "Polska" oraz inwestować w działalność internetową. Jednocześnie Polskapresse nie wyklucza w przyszłości akwizycji ("wzorem udanego zakupu 'Kuriera Lubelskiego'").

Po marcowych zmianach w wydaniu papierowym będzie się ukazywać dziewięć wydań "Polski": "Polska Dziennik Bałtycki", "Polska Głos Wielkopolski", "Polska Gazeta Wrocławska", , "Polska Dziennik Łódzki", "Polska Gazeta Krakowska", "Polska Dziennik Zachodni", "Polska Metropolia Warszawska", "Polska Mazowsze" i "Polska Kurier Lubelski".

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy zamykane tytuły "Polski" miały w grudniu 2008 r. najgorsze wyniki sprzedaży spośród wszystkich tytułów projektu. Wszystkie likwidowane gazety notowały sprzedaż ogółem (w kioskach i prenumeracie) poniżej dwóch tysięcy egzemplarzy.

Najgorzej sprzedawały się: "Polska Koszalin" (552 egzemplarze), "Polska Olsztyn" (622), "Polska Białystok" (690), "Polska Kielce" (821).

Projekt "Polska", który połączył w jeden tytuł istniejące dzienniki regionalne (m.in. "Dziennik Bałtycki" czy "Gazetę Krakowską") i nowo powstałe gazety (m.in. "Gazeta Opolska") ukazuje się od października 2007 r.

Likwidacja choćby części gazet z projektu "Polska" była od dawna spodziewana - ocenia prasoznawca dr Zbigniew Bajka. Dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy Maciej Hoffman przypomina z kolei, że zamknięte tytuły to gazety nowe, które uruchomiono na potrzeby projektu "Polska".

We wtorek zarząd Grupy Wydawniczej Polskapresse ogłosił, że od marca zniknie dziewięć z osiemnastu regionalnych wydań dziennika "Polska", który w 2007 r. połączył w jeden tytuł kilka istniejących dzienników regionalnych i nowo powstałe gazety.

W papierowym wydaniu znikną: "Polska Białystok", "Polska Gazeta Opolska", "Polska Kielce", "Polska Koszalin", "Polska Kujawy", "Polska Lubuskie", "Polska Olsztyn", "Polska Rzeszów", "Polska Szczecin". Likwidowane tytuły będą się ukazywać w internecie.

"Likwidacja była od dawna spodziewana. Nie było zwrotu kosztów wydawania ani wpływów z reklamy. Polskapress powinna powrócić do regionalnych mutacji" - powiedział PAP dr Zbigniew Bajka z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJ.

"Siłą prasy lokalnej są informacje najbliższe czytelnikom, to dzięki takim informacjom może konkurować z prasą i telewizją. Już sama nazwa +Polska the Times+ sprawiła, że dla wielu osób regionalne wydania gazety przestały być lokalne, a takie było ich zadanie" - dodał.

Maciej Hoffman podkreślił natomiast, że znikające tytuły to "efemerydy wojewódzkie", które zostały uruchomione na potrzeby "produktu +Polska+".

"One zostały uruchomione bez liczenia się z możliwościami rynkowymi, pokazały, że ktoś, kto podjął decyzję, nie zmierzył do końca potencjału tego rynku i możliwości. Stąd tak się skończyło" -  powiedział PAP Hoffman.

"Życie pokazało, że trudno dziś wchodzić na rynek opanowany przez ugruntowane marki: na terenie Pomorskiego bardzo silna +Gazeta Pomorska+, w Lubuskiem bardzo silna +Gazeta Lubuska+, dwie gazety w Rzeszowie: zasiedziałe od lat +Nowiny+ i +Super Nowości+. Wejście na taki rynek dodatkowej gazety regionalnej w sytuacji słabo rozwiniętego w Polsce czytelnictwa jest niemal niemożliwe" - dodał.

"Tym gazetom, które zostały w całej grupie i całym projekcie +Polska+, wróżę dobrze. Zostały silne, regionalne gazety i nie przypuszczam aby którakolwiek zniknęła z mapy polskich dzienników" - podkreślił Hoffman.

ab, pap, keb

Czytaj też: Nudziarz, nie rzecznik!