"W szkole prowadzone będą warsztaty dla uczniów, w trakcie których dowiedzą się oni o istniejących prawach człowieka i o tym, co gwarantują. Szkolenia prowadzone będą także dla nauczycieli" - powiedziała Anna Kuczak z AI.
Oprócz liceum w Tychach w projekcie AI wezmą udział szkoły m.in. w Irlandii, Senegalu, Paragwaju, Izraelu, Mołdawii i Wybrzeżu Kości Słoniowej. W każdej z nich program działań ma zostać dostosowany do sytuacji panującej w danym kraju.
"Wytypowane szkoły bardzo się różnią. Dzięki temu możliwe będzie wypracowanie modelowych rozwiązań w zakresie integracji praw człowieka ze wszystkimi aspektami ich funkcjonowania. Powstanie w ten sposób baza dobrych praktyk, które staną się dla AI wzorem do wdrożenia programu w szkołach na całym świecie" - powiedziała Kuczak.
"W Polsce szczególny nacisk położony zostanie na aktywizację całej szkolnej społeczności, bo głównym problemem polskich szkół jest brak oddolnych inicjatyw" - dodała.
Głównym celem projektu AI jest promowanie wszystkich aspektów praw człowieka, takich jak równość, godność, szacunek i brak dyskryminacji jako integralnej części życia szkoły. Ma być to osiągnięte przez przestrzeganie określonych przez AI 10 zasad szkoły przyjaznej prawom człowieka, wynikających z międzynarodowych aktów prawnych, takich jak Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja Praw Dziecka oraz Międzynarodowy Pakt Praw Ekonomicznych, Społecznych i Kulturalnych.
Zgodnie z tymi zasadami szkoła ma m.in. zachęcać do dobrowolnego i aktywnego udziału całej społeczności szkolnej w codziennym życiu szkoły oraz w jej polityce i prowadzonych przez nią działaniach. Ma też zapewnić dostęp do informacji niezbędnych do świadomego udziału w życiu szkoły.
"Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka" jest kolejnym etapem działań AI w zakresie edukacji o prawach człowieka, realizowanego w Polsce od 2002 r. w ramach programu "Prawa Człowieka-Edukacja-Działanie". Jego celem jest zwiększenie zrozumienia i społecznej akceptacji dla różnic między ludźmi w kontekście praw człowieka oraz zwiększenie poziomu świadomości praw człowieka.
AI zwraca uwagę, że edukacja o prawach człowieka powinna być traktowana i postrzegana jako istotny element budowy społeczeństwa obywatelskiego.