Stoczniowcy "odpoczną" dłużej

Stoczniowcy "odpoczną" dłużej

Dodano:   /  Zmieniono: 
Zarząd holdingu, w skład którego wchodzi Stocznia Szczecińska SA zadecydował o przedłużeniu o tydzień przymusowych urlopów swoich pracowników.
"Nadal nie mamy funduszy na wypłatę wynagrodzeń ani za luty, ani za urlopy" - powiedział wiceprezes Porta Holding SA Marek Tałasiewicz.
Na przymusowe urlopy wysłano 4-go marca około sześciu tysięcy pracowników stoczni oraz spółek okrętowych należących do holdingu.
Przedsiębiorstwo utraciło płynność finansową, ponieważ od października ubiegłego roku stoczni nie udało się zawrzeć umowy na kredytowanie budowy statku i nie ma pieniędzy na dalszą budowę zakontraktowanych już statków. Prowadzone są rozmowy w sprawie uzyskania kredytów z dziewięcioma bankami. W poniedziałek, podczas kolejnego spotkania, nie udało się zawrzeć porozumienia. Przedstawiciele banków ustalili jedynie, że liderem wierzycieli w rozmowach z zarządem stoczni będzie przedstawiciel Banku Rozwoju Eksportu SA.
Zgodnie z zasadami finansowania budowy statków, stocznia po podpisaniu z armatorem umowy zaciąga na realizację zadania kredyt w banku. Armator natomiast wpłaca na konto w banku zaliczkę, z której jednak stocznia nie może korzystać do czasu zakończenia prac przy konkretnym etapie budowy i odebrania prac przez armatora.
Obecnie w stoczni budowanych jest 16 statków finansowanych z wcześniej zaciągniętych kredytów.
Zdaniem zarządu stoczni przyczyny utraty płynności finansowej to m.in. utrzymujący się od roku niski kurs dolara, co uderza w eksporterów (Porta Holding szacuje, że z tego powodu nie uzyskała 120 mln. zł. przychodu) oraz koszty poniesione na niezbędną modernizację pochylni i budowę prototypowych statków -razem ok. 100 mln. zł.
Ostatecznie rok 2001 zakończył się dla Porty Holding zyskiem netto 8,6 mln. zł, a dla samej stoczni stratą około 98 mln. zł.
Stocznia zadłużona jest wobec wierzycieli (m. in. Zakładów Cegielskiego w Poznaniu, które produkują silniki do statków budowanych przez Stocznię Szczecińską) na około 280 mln. zł.
Stocznia Szczecińska SA wchodzi w skład holdingu Porta Holding SA, na który składa się ponad 30 spółek sektorów: budowy okrętów, paliwowego, logistycznego oraz innych, m. in. rolnego.
nat, pap