Polskie pociągi rozpędzą się do 200 km na godzinę? Tak - w 2015 r.

Polskie pociągi rozpędzą się do 200 km na godzinę? Tak - w 2015 r.

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu Źródło: FreeImages.com
Pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej będą mogły jeździć z prędkością 200 km na godzinę. Do końca tygodnia potrwają testy systemu sterowania ruchem, który ma to umożliwić. Obecnie w Polsce pociągi jeżdżą z maksymalną prędkością 160 km/godz.

Robert Kuczyński z Centrum Kolei Dużych Prędkości w PKP PLK podkreślił, że aby pociąg mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., potrzeba przystosowanej do tego linii kolejowej, odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem. Kuczyński wyjaśnił, że część polskich torów jest już technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich prędkość wyższą niż 160 km/godz, a PKP Intercity posiada odpowiedni tabor. Brakuje jedynie systemów zarządzania ruchem.

Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS) sprawia, że przykładowo odczyty z sygnalizacji świetlnej, czy informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości, są wyświetlane na pulpicie w kabinie maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty - jeśli ten np. nie zauważy sygnalizacji "stój", to system może zatrzymać pociąg. Zgodnie z polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/godz. wymaga sygnalizacji kabinowej.

W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie. Od początku tygodnia trwają testy tego systemu. Kuczyński wyjaśnił, że odbywają się one nocą - jest to konieczne ze względu na ruch pociągów na tej linii. Ponieważ do testów tor musi być wolny, odbywają się one, gdy ruch jest mniejszy.

Kolejarze szacują, że prędkość rozkładowa 200 km/godz. na odcinku Olszamowice - Zawiercie zostanie wprowadzona do rozkładu jazdy 2012-2013 - będzie to dotyczyło pociągów prowadzonych przez lokomotywy wyposażone w system ETCS. Składy zespolone, jak kupione w tym roku przez PKP Intercity Pendolino, będą mogły pojechać z prędkością 220 km/godz. Po całej Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi będą mogły jeździć z prędkością 200-220 km/godz. prawdopodobnie od 2015 r., kiedy zakończy się modernizacja torów, obiektów inżynieryjnych i sieci trakcyjnej. Na północnym odcinku linii E65 - czyli z Warszawy do Gdańska - przejazd 200-220 km/godz. będzie możliwy również dopiero po zakończeniu trwających tam remontów.

PAP, arb