SLD: w mediach toczy się dziwna gra. Dziennikarze - bądźcie obiektywni

SLD: w mediach toczy się dziwna gra. Dziennikarze - bądźcie obiektywni

Dodano:   /  Zmieniono: 
Tomasz Kalita (fot. WPROST) Źródło:Wprost
Prosimy media o dochowanie w ostatnim tygodniu kampanii wyborczej wszelkiej staranności, aby wydarzenia były relacjonowane w sposób rzetelny i obiektywny - zaapelował rzecznik prasowy SLD Tomasz Kalita.
- Apelujemy do wszystkich mediów, liderów opinii i środowisk opiniotwórczych, aby nie ulegały emocjom i nie angażowały się w kampanię wyborczą, a informacja nie mieszała się z  publicystyką - prosił Kalita. Dodał, że wszyscy "muszą się wykazać odpowiedzialnością i zachować dystans do wydarzeń politycznych".

Rzecznik prasowy SLD przywołał zaprezentowany 29 września raport Fundacji im. Stefana Batorego z monitoringu serwisów informacyjnych. Według tego raportu w  TVP dominowało neutralne przedstawianie partii i ich liderów zaś  prywatni nadawcy - TVN i Polsat - częściej prezentowali pozytywnie Donalda Tuska a negatywnie liderów PiS i SLD. - Chcielibyśmy serdecznie podziękować za to, że po raz pierwszy od  wielu lat telewizja publiczna stanęła na wysokości zadania, relacjonowała kampanię wyborczą w swoich głównych serwisach informacyjnych w sposób bezstronny - podkreślił Kalita. Rzecznik Sojuszu dodał, że w państwie demokratycznym media w sposób równy powinny traktować wszystkie podmioty polityczne i  obiektywnie relacjonować kampanię. - Wierzymy w to, że ten ostatni tydzień może inaczej wyglądać. Ze swojej strony postaramy się, żeby dziennikarze mieli jak najlepszy dostęp do  SLD i gwarantujemy pełną otwartość informacyjną - zapewnił rzecznik partii.

- My bardzo szanujemy i lubimy dziennikarzy. Niestety gdzieś na bardzo wysokim szczeblu toczy się jakaś dziwna gra, ale zadaniem nas wszystkich jest dotrzymanie wszelkich standardów obiektywizmu - tłumaczył Kalita. Polityk dodał, że "nie jest tak, jak się przedstawia w wielu serwisach, że kampania opozycji to totalna katastrofa, a spotkania premiera w kraju to przyjemne wycieczki, gdzie premier wszystkich pociesza". - To nie ma nic wspólnego z bezstronnością - ocenił.

Raport Fundacji Batorego dotyczy pierwszego tygodnia monitoringu prowadzonego przed zbliżającymi się wyborami. Fundacja prowadzi takie badania po raz czwarty, analizując główne wydania serwisów informacyjnych telewizji publicznej: "Teleexpressu", "Panoramy", "Wiadomości", "Serwisu Info" (TVP Info) a  także dwóch stacji komercyjnych: "Faktów" (TVN) i "Wydarzeń" (Polsat). Z monitoringu - jak poinformowała Fundacja - wynika, że ponad połowę czasu wszystkich komitetów wyborczych w programach informacyjnych TV poświęcono Platformie Obywatelskiej, co stanowiło prawie 14 proc. całkowitego czasu trwania monitorowanych serwisów. Najczęściej eksponowanym politykiem był Donald Tusk, następnie: prezes PiS Jarosław Kaczyński, przewodniczący SLD Grzegorz Napieralski oraz prezes PSL Waldemar Pawlak. W pierwszej dziesiątce najczęściej prezentowanych znalazło się pięciu polityków PO oraz po  jednym z PiS, SLD, PSL, Ruchu Palikota oraz PJN. W przypadku lidera SLD Grzegorza Napieralskiego czas jego prezentacji w serwisach wyniósł 19 minut. Częściej prezentowały go  "Wydarzenia" i "Fakty", rzadziej telewizja publiczna. Ponad 27 proc. wszystkich tych materiałów miało negatywny wydźwięk. Częściej niepochlebne materiały pojawiały w serwisach mediów komercyjnych - 43 proc. ocen negatywnych, niż w mediach publicznych - 2 proc.

PAP, arb