Warszawa bez korków?

Warszawa bez korków?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Nowa przeprawa przez Wisłę w Warszawie została otwarta po południu. Prezydent, premier i władze samorządowe miasta przecięły wstęgę otwierając Most Siekierkowski.
Most jest najbardziej na południe wysuniętą przeprawą w stolicy.
Prymas Józef Glemp poświęcił nową budowlę, udzielił błogosławieństwa wszystkim, którzy będą nim przejeżdżać. "Pobłogosław wszystkich, którzy przejeżdżają przez ten most, który tworzysz mosty duchowe, więzi, oddalasz trwogi i dajesz przyjaźń" -  błogosławił prymas.
Prezydent Aleksander Kwaśniewski życzył warszawiakom, by most był ich dumą i dumą wszystkich w Polsce. "Chciałbym, by Warszawa z  każdym rokiem piękniała. Nowy most ułatwiał codzienną przeprawę przez Wisłę - do pracy, do przyjaciół, do szkoły" - mówił.
Premier Leszek Miller gratując stolicy nowej inwestycji zwrócił uwagę, że ta inwestycja sfinansowana została z budżetu samorządów. "Tu nie były angażowane pieniądze z budżetu. Można więc budować i  nie liczyć na pieniądze z centralnej kasy" - powiedział.
"Nawiązując do kontrowersji wokół legalności budowy powiedział, że obecność prezydenta może zapewnić ewentualne ułaskawienie, a  prymasa - rozgrzeszenie dla władz miasta" - mówił Miller.
Prezydent Warszawy Wojciech Kozak dziękował za wsparcie wszelkich władz, które było potrzebne do budowy mostu. Podziękował też byłym prezydentom, którzy zapoczątkowali te inwestycje. Liczy na to, że  nowa przeprawa ułatwi życie miasta.
Uroczystość zgromadziła dużą rzeszę warszawiaków po obu stronach przeprawy. Otwarciu mostu towarzyszył pokaz skoków ze  spadochronem, sportów motorowodnych i przejazd motocyklistów. Na  południe i wieczór zaplanowano festyn na praskim brzegu Wisły.
Wśród oczekujących na przecięcie wstęgi warszawiaków znalazły się osoby protestujące przeciw budowie. Jedna z kobiet trzymała transparent "Ten kawałek mostu jest mój. Nikt nie zapłacił odszkodowania" .
Most Siekierkowski wraz z Trasą połączył Mokotów z warszawską gminą Wawer i dzięki temu odciąży ruch samochodowy w centrum miasta. Inwestycja, której część jest jeszcze budowana, ma  kosztować 1,3 mld złotych. Do wykonania pozostały między innymi "ślimaki", które umożliwią zjazd z Alei Witosa ponad ulicą Czerniakowską i dojazd do Trasy Siekierkowskiej. Ta część inwestycji ma zostać oddana do użytku w przyszłym roku. Cała Trasa będzie gotowa w 2005 roku. Trasa Siekierkowska zostanie otwarta mimo decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego, który na początku września uchylił pozwolenie na budowę odcinka tej trasy. Władze Warszawy uważają jednak, że  inwestycja jest legalna.
Trasa i Most Siekierkowski (najdłuższy podwieszany w kraju) - to  najważniejsze gminne inwestycje komunikacyjne. Zgodnie z  porozumieniem, finansowanie inwestycji odbywa się w ramach następującego podziału środków: gmina Warszawa-Centrum - 76 proc., Zarząd m.st. Warszawy - 22 proc., gmina Warszawa Wawer - 2 proc.
Od 1996 r. do 2002 r. gmina Warszawa-Centrum wydała z budżetu na  realizację tej inwestycji 873 miliony zł. W roku bieżącym zarezerwowano w budżecie gminy 372 miliony zł.
Nadzór nad realizacją inwestycji pełni Zarząd Budowy Trasy i  Mostu Siekierkowskiego, zaś rolę Inwestora Zastępczego - Konsorcjum "Progres-ZBM IŻ", wybrane w przetargu.
Całkowita długość trasy wynosi 8,144 km, w tym mostu - 0,826 km. Dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę będą miały po  10,5 m szerokości, ścieżki rowerowe - po 3 m, a chodniki - po 1,5 m. Trasa Siekierkowska będzie przyjazna dla otoczenia. Na 17 odcinkach zamontowane zostaną ekrany wygłuszające hałas samochodów. Spaliny będą pochłaniane przez drzewa i krzewy, które oddzielą jezdnie od chodników.
Trasa wyposażona zostanie w system kanalizacji, urządzeń hydrotechnicznych i zbiorników retencyjno-osadnikowych, mających gromadzić ścieki spływające z jezdni, utylizowane następnie dzięki pięciostopniowemu układowi urządzeń oczyszczających wraz z  hydrobiologicznym systemem zagospodarowywania odpadów.
Samochody będą mogły przejechać przez most dopiero w niedzielę.
nat, pap