Polacy przekazali ponad 1,3 mln zł na dzieci z Sierra Leone

Polacy przekazali ponad 1,3 mln zł na dzieci z Sierra Leone

Dodano:   /  Zmieniono: 
Pieniądze przeznaczone będą na szczepionki (fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Polscy darczyńcy przekazali UNICEF ponad 1,3 mln zł. Pieniądze te pozwolą na zakup ponad 600 tys. dawek szczepionek. Organizacja podsumowała dwie kampanie na rzecz dzieci w Sierra Leone „Wszystkie kolory świata” oraz „Faceci ratują dzieci”.
Dyrektor generalny UNICEF Polska Marek Krupiński poinformował, że  dzięki wsparciu polskich darczyńców UNICEF zapewni dzieciom w Sierra Leone kompleksowy program szczepień i dostarczy m.in. szczepionki przeciwko gruźlicy dla 250 tys. dzieci, potrójne dawki szczepionki przeciw polio dla 125 tys. niemowląt oraz 10 lodówek na baterie słoneczne do przechowywania szczepionek w lokalnych ośrodkach zdrowia (w wielu nie ma prądu).

Jak mówiła Karolina Pukszta z UNICEF Polska, ponad 60 proc. dzieci w  Sierra Leone nie jest poddawanych kompleksowym szczepieniom. UNICEF nie  tylko dostarcza szczepionki, ale także sprzęt do przechowywania szczepionek i utylizowania odpadów, szkoli personel medyczny i stara się przekonywać rodziców, że warto szczepić dzieci. - Nie można zapominać, że wiele wiosek położonych jest daleko od ośrodków zdrowia i czasem wizyta u lekarza oznacza całodzienną wyprawę. Wiele matek, które mają liczne obowiązki, uważa to za stratę czasu. Naszym zadaniem jest przekonanie ich, jak ważne jest to dla dzieci - powiedziała.

Ponad 723 tys. zł za laleczki

Pieniądze na szczepienia zbierane były w ramach dwóch akcji -  kampanii "Faceci ratują dzieci", prowadzonej z udziałem znanych mężczyzn: aktora Łukasza Nowickiego, Sebastiana Karpiela-Bułecki z  zespołu Zakopower oraz boksera Przemysława Salety, a także projektu edukacyjnego „Wszystkie kolory świata" skierowanego do placówek edukacyjnych z całej Polski.

- Do akcji włączyło się ponad 1,1 tys. szkół przedszkoli, domów kultury i bibliotek publicznych z całej Polski. Dzieci wykonywały własnoręcznie laleczki, a potem sprzedawały je na licytacjach. Zebrano ponad 700 tys. zł - mówiła Majka Jeżowska, piosenkarka, która jest Ambasadorem Dobrej Woli UNICEF. Jak dodała Małgorzata Połowniak z UNICEF Polska, zadaniem uczniów było przygotowanie szmacianych laleczek, które reprezentowały wybrany region świata. Dzieci musiały pogłębić wiedzę o danym kraju lub rejonie, aby jak najwierniej odwzorować jego mieszkańca. Ze sprzedaży laleczek uzyskano ponad 723 tys. zł. UNICEF zapowiada kolejne edycje projektu.

"Dzieciom należy pomagać"

W ramach kampanii „Faceci ratują dzieci" zebrano ponad 630 tys. zł. - Dzieciom należy pomagać niezależnie od tego, gdzie mieszkają. Dlatego zdecydowałem się na udział w kampanii. Wielokrotnie bywałem w  Afryce, widziałem biedę, brak wody, brak jakichkolwiek perspektyw. Widziałem dzieci, które biegły za autobusami i prosiły turystów o puste butelki po wodzie, ponieważ tam jednym z poważniejszych problemów jest przechowywanie wody. Zobaczyłem, że moje problemy są zupełnie nieistotne w porównaniu z tymi, z jakimi mieszkańcy Afryki borykają się na co dzień - mówił Łukasz Nowicki.

Sierra Leone leży w zachodniej Afryce, na wybrzeżu Oceanu Atlantyckiego. W trwającej 11 lat wojnie domowej (1991-2002) zginęły tysiące mieszkańców, a ponad 2 mln zmuszonych było do ucieczki z kraju (co stanowiło ok. jednej trzeciej obywateli). Gospodarka Sierra Leone opiera się głównie na wydobyciu diamentów. Bogate złoża minerałów i inne zasoby naturalne stanowią potencjał do  rozwoju kraju. Olbrzymią barierą jest jednak brak infrastruktury, która w  dużej mierze została zniszczona podczas działań wojennych. Źródłem utrzymania około dwóch trzecich mieszkańców kraju jest prymitywne rolnictwo i rybołówstwo. W Sierra Leone ok. połowa mieszkańców kraju musi przeżyć dzień za  1,25 dolara, nie posiada dostępu do czystej wody pitnej. Jak podkreśla UNICEF, ok. połowa dzieci w wieku 5-14 lat zmuszana jest do pracy.

is, PAP