Miller: zlikwidujmy gimnazja

Miller: zlikwidujmy gimnazja

Dodano:   /  Zmieniono: 7
Leszek Miller (fot. PAP/Grzegorz Jakubowski )
Likwidację gimnazjów, rozwój szkolnictwa zawodowego, zajęcia pozalekcyjne i wyrównawcze proponuje w swoim dekalogu edukacyjnym Sojusz Lewicy Demokratycznej; o projekcie mówił w Łodzi lider SLD Leszek Miller.

Miller zwrócił uwagę, że podobnie jak w całej Unii Europejskiej, także i w Polsce należy budować społeczeństwo oparte na wiedzy. Ta wiedza to edukacja, nauka i innowacje czyli wykorzystywanie wiedzy. - Aby tworzyć i wykorzystywać wiedzę, trzeba najpierw uczyć - zauważył Miller. Dlatego - jak powiedział - SLD proponuje 10-punktowy program zmian i budowy powszechnej i dostępnej edukacji. Zapewnił, że sojusz gotowy jest na szeroką debatę o tym.

Na pierwszym miejscu SLD stawia na szkołę publiczną. Zdaniem Millera, państwo nie może zrzekać się odpowiedzialności za edukację i nie może odchodzić od finansowania szkolnictwa. Lider sojuszu zwrócił też uwagę, że niezwykle ważnym elementem edukacji jest tworzenie równych szans do nauki dla wszystkich dzieci - bez względu na zamożność ich rodziców i miejsce zamieszkania. Pomóc w tym może objęcie wszystkich dzieci wychowaniem przedszkolnym.

Na czwartym miejscu dekalogu SLD umieścił pomysł likwidacji gimnazjów. Według Millera gimnazja nie sprawdziły się. Sojusz proponuje powrót do ośmioklasowej szkoły podstawowej i czteroletnich liceów ogólnokształcących. Według lewicy, należy również rozwijać szkolnictwo zawodowe - szkoły zawodowe i technika "w ścisłym połączeniu z zapotrzebowaniem przedsiębiorców". Przewodniczący SLD nie ma też wątpliwości, że musi nastąpić wzrost poziomu finansowania oświaty do 3 proc. PKB

W siódmym punkcie dekalogu sojusz proponuje zamiast likwidacji szkół, mniejszą liczbę uczniów w klasach. - Warto tworzyć mniejsze klasy, bo dzięki temu nie tylko nauczyciele znajdą pracę, ale poprawi się jakość kształcenia - zaznaczył Miller. Według sojuszu, zamiast zwalniać nauczycieli, należy zatrudnić ich przy prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych, które - jak twierdzi lider SLD - dziś nie są prowadzone.

Dziewiąty punkt mówi o szkole socjalnej, bo - według SLD - szkoła musi zapewnić dzieciom dożywianie, opiekę medyczną i zajęcia sportowe. Ostatni punkt dekalogu to zapewnienie dzieciom e-podręczników, bo "dziś wielu rodziców nie stać na książkowe podręczniki".

ja, PAP

 7
  • bartlomiejwaw@onet.pl   IP
    pomysl jest dobry. Tylko czy wdrozenie go w zycie nie przysporzyloby zbyt duzego balaganu? Czekam na wiecej szczegolow :)
    • ubek   IP
      A potem uniwerytety...
      • Karolina   IP
        Świetny pomysł. W końcu nauczyciele nie stracą w związku z tym pracy a jedynie więcej czasu będą poświęcać na naukę w podstawówce. Natomiast utnie się łeb niepotrzebnej biurokracji, dyrektorów i administracji gimnazjów. Aspekt psychologiczny jest znacznie ważniejszy. Dzisiaj dziecko kończąc podstawówkę wchodzi w \"nowe życie\" do gimnazjum. Wydaje mi się, że trochę za wcześnie i właśnie wtedy wielu dzieciakom odbija palma. To przecież w czasach gimnazjum powstało pejoratywne określenie uczniów gimnazjum - gimbusy, gimbaza. Ta wczesna młodzież powinna dojrzewać w środowisku szkoły podstawowej i dopiero za kilka lat dokonać większego kroku \"awansując\" do szkoły średniej. Życzę powodzenie autorom pomysłu.
        • tom   IP
          \"REFORMATORZY OŚWIATY\" wasze działania to NEVER ENDING STORY !!! Najlepiej całkiem zlikwidujcie szkoły ! Po co bezrobotnym szkoły ??? Gdzie sens, gdzie logika? Patrząc na deb..li w Sejmie to faktycznie szkoda pieniędzy !
          • belfer   IP
            nie ma sensu odnosic sie do dekalogu Millera, niech tym zajma sie odpowiedni ludzie, problem polega w finansach, nalezy rozsadnie ograniczyc wydatki na armie na rzecz szkolnictwa no ale do tego trzeba silnego lobby w parlamencie jak i w kregach intelektualnych i naukowych. inna rzecz, jesli zalozymy ze w dzisiejszych czasach po szkole sredniej powinno sie znac angielski na dobrym poziomie, tzn umiec sie nim poslugiwac no to powstaje pytanie, posiadamy w Polsce armie dobrych nauczycieli?, kosztem jakich przedmiotòw zwiekszymy liczbe godzin nauczania ?, o pracowniach specjalistycznych nie ma co mòwic, nie mamy ich.

            Czytaj także