Władze Warszawy: kto buduje metro ten za nie odpowiada

Władze Warszawy: kto buduje metro ten za nie odpowiada

Dodano:   /  Zmieniono: 
Władze Warszawy zapewniają, że to wykonawca II linii metra ponosi odpowiedzialność za koszty związane m.in. z zalaniem Wisłostrady (fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Jeśli wykonawca budowy centralnego odcinka II linii metra podjął się prac, wiedząc o trudnych warunkach, ponosi konsekwencje popełnionych błędów - oświadczył wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski podczas sesji Rady Warszawy.

Wiceprezydent Warszawy udzielił radnym informacji na temat sposobu rozwiązania problemów budowy II linii metra. W sierpniu na budowanej stacji Powiśle doszło do awarii, stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady woda wypłukała grunt. Prace na stacji Powiśle zostały wstrzymane, podobnie jak ruch w tunelu.

Radni pytali m.in. o koszty awarii oraz opóźnienia w realizacji inwestycji. - Jeśli wykonawca podjął się realizacji prac, wiedząc o trudnych warunkach to w naszym rozumieniu ponosi konsekwencję błędów, które zostały popełnione - wyjaśnił Olszewski. Zaznaczył przy tym, że wymogiem dotyczącym budowy centralnego odcinka II linii metra było ubezpieczenie inwestycji, które wynosi 400 mln zł.

Olszewski ocenił, że największym utrudnieniem w związku z awarią jest fakt, iż ze stacji Powiśle miały ruszyć tarcze drążące tunel pod dnem Wisły. Dodał, że rozważany jest scenariusz, iż prace ruszą z przeciwnego kierunku, czyli z pl. Wileńskiego. Wiceprezydent mówił także, że do leja pod tunelem Wisłostrady codziennie wpuszczane jest 200 m3 mieszanki, a prace są prowadzone w cyklach i po wprowadzaniu każdej dawki sytuacja jest monitorowana. - Sprawdzane jest, jak zachowuje się most Świętokrzyski i tunel Wisłostrady - powiedział. Olszewski mówił też, że termin zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra to październik 2013 r. Zaznaczył jednak, że odbiory stacji mogą rozpocząć się wcześniej, gdyż dla każdej z nich udzielane było osobne pozwolenie na budowę. Podkreślił, że po zakończeniu inwestycji musi ona przejść procedury przed wydaniem pozwolenia na jej użytkowanie.

W nocy z 13 na 14 sierpnia budowniczy na budowie stacji Powiśle II linii metra natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady ubyło ok. 6,5 tys. m sześc. wody i ziemi w związku z czym płyta jezdni została pozbawiona naturalnej podpory. Badania obszaru pod tunelem wykazały, że pusta przestrzeń pod płytą tunelu Wisłostrady ma ok. 60 m długości i jest wypełniona wodą do ok. 2 metrów od spodu płyty. Ruch w tunelu został zamknięty - kierowcy korzystają z objazdów.

Pod koniec września ma być gotowy pełny raport dotyczący awarii. Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk mówił pod koniec sierpnia, że dopiero wtedy będzie można mówić o kosztach awarii. Zaznaczył, że budowa II linii metra jest ubezpieczona na 400 mln zł. - Nie wskazujemy na razie źródeł finansowania, ale to, że jednym z potencjalnych źródeł są polisy - mówił wówczas Lejk.

PAP, arb