Francuska firma Dassault Aviation miała nadzieję na sprzedanie Polsce swoich samolotów Mirage 2000-5. O opiewający na ponad 3,5 miliarda dolarów kontrakt na dostawę 48 samolotów bojowych ubiegali się, prócz Amerykanów i Francuzów, również producenci szwedzko-brytyjskiego Gripena.
Zdaniem Edelstenne'a, przy wyborze przez Polskę amerykańskich myśliwców F-16 większe znaczenie miał czynnik polityczny i zbliżenie do Amerykanów niż jakość i cena samolotu.
"Nie mogę tego skomentować" - powiedział rzecznik MON Eugeniusz Mleczak, pytany o informacje przekazane przez szefa Dassault Aviation.
Tymczasem szef Dassault Aviation w wypowiedzi dla radia France Info wskazywał na liczne zalety Mirage 2000-5. "Mirage 2000-5 doskonale odpowiadał potrzebom Polaków, lecz oni opowiedzieli się za Amerykanami" - powiedział. Dodał, że "Polacy są bardziej przyciągani przez NATO niż przez Europę".
Amerykański F-16 w różnych wersjach jest używany przez siły powietrzne 22 państw w liczbie ok. czterech tysięcy egzemplarzy. Został oblatany w 1974 roku i od tamtej pory jest stale udoskonalany.
F-16 jest samolotem najbardziej rozpowszechnionym w misjach bojowych. Cztery europejskie państwa NATO - Belgia, Holandia, Dania i Norwegia - wyprodukowały w kooperacji z USA 348 samolotów F-16 na własny użytek, uzupełniając to jeszcze importem gotowych maszyn. Spośród państw NATO samoloty F-16 mają jeszcze Portugalia, Grecja i Turcja.
Mirage ma Francja i Grecja (34 sztuki).
les, pap