Tomasz Siemoniak powiedział w radiowej Jedynce, że NATO chce skłonić wszystkich członków do zwiększenia wydatków na zbrojenia
Szef MON zapowiedział, że w gdyńskiej stoczni chrzest przejdzie patrolowiec ORP "Ślązak". Ma to być pierwszy z serii okrętów, ponieważ podpisano już umowy na kolejne sześć. - Trwa odbudowywanie marynarki wojennej - stwierdził. Podkreślił, że okręt patrolowy "Ślązak" zbudowano po 13 latach prac. - To patrolowiec, powstały na bazie kadłuba korwety "Gawron" - wyjaśniał. Jego zdaniem, warunkiem powodzenia rozwoju marynarki wojennej jest gwarancja stabilnego finansowania, a historia "Gawrona" pozwoliła na wyciągnięcie wniosków. Kosztu ORP ”Ślązak” nie oszacowano jeszcze dokładnie, według Tomasza Siemoniaka, będzie to 1-1,1 mld zł. Zapowiedział też, że w sierpniu zwodujemy kolejny okręt, niszczyciel min ”ORP Kormoran” i złożono zamówienia na sześć następnych.
Siemoniak mówił, że polskie stocznie mają potencjał, by budować np. patrolowce, niszczyciele min, okręty obrony wybrzeża. - Natomiast jeśli chodzi o bardziej skomplikowane konstrukcje, np. okręty podwodne, tu będzie musiał być wykorzystany zagraniczny udziałowiec, bo Polska – na razie – nie ma odpowiednich doświadczeń - mówił minister.
Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu „Ślązak” jest efektem decyzji o wykorzystaniu platformy korwety wielozadaniowej typu „Gawron”, który to okręt nie został ukończony. Po przeprowadzonych w 2012 r. analizach i konsultacjach minister zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego, jego doposażenie w uzbrojenie i inne systemy okrętowe - adekwatne do nowych zadań.
Decyzja o rozpoczęciu budowy zmienionej wersji okrętu rozpoczęła się w lutym 2013 roku, po tym jak Tomasz Siemoniak podpisał stosowną decyzję ws. negocjacji warunków elementów Zintegrowanego Systemu Walki oraz aneksowania obowiązującej umowy w zakresie uwzględniającym nowe wymagania dla okrętu. 23 września 2013 r. podpisany został aneks do umowy zasadniczej na dokończenie budowy przez Stocznię Marynarki Wojennej platformy okrętu patrolowego ORP „Ślązak”. W aneksie doprecyzowano kwestie dokończenia budowy jednostki i zmiany przeznaczenia z korwety wielozadaniowej na okręt patrolowy.
Polskie Radio,
Siemoniak mówił, że polskie stocznie mają potencjał, by budować np. patrolowce, niszczyciele min, okręty obrony wybrzeża. - Natomiast jeśli chodzi o bardziej skomplikowane konstrukcje, np. okręty podwodne, tu będzie musiał być wykorzystany zagraniczny udziałowiec, bo Polska – na razie – nie ma odpowiednich doświadczeń - mówił minister.
Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu „Ślązak” jest efektem decyzji o wykorzystaniu platformy korwety wielozadaniowej typu „Gawron”, który to okręt nie został ukończony. Po przeprowadzonych w 2012 r. analizach i konsultacjach minister zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego, jego doposażenie w uzbrojenie i inne systemy okrętowe - adekwatne do nowych zadań.
Decyzja o rozpoczęciu budowy zmienionej wersji okrętu rozpoczęła się w lutym 2013 roku, po tym jak Tomasz Siemoniak podpisał stosowną decyzję ws. negocjacji warunków elementów Zintegrowanego Systemu Walki oraz aneksowania obowiązującej umowy w zakresie uwzględniającym nowe wymagania dla okrętu. 23 września 2013 r. podpisany został aneks do umowy zasadniczej na dokończenie budowy przez Stocznię Marynarki Wojennej platformy okrętu patrolowego ORP „Ślązak”. W aneksie doprecyzowano kwestie dokończenia budowy jednostki i zmiany przeznaczenia z korwety wielozadaniowej na okręt patrolowy.
Polskie Radio,