"Wyniki badania są zaskakujące; niemal wszyscy młodzi ludzie sięgają po alkohol" - podsumował wyniki dyrektor Homo Homini Marcin Duma.
Jak powiedział, badanie dotyczyło deklarowanej struktury spożycia alkoholu wśród młodzieży, a także motywów, dla których nastolatki sięgają po alkohol.
Z badań wynika, że sięgając po alkohol młodzi ludzie najczęściej wybierają piwo (57 proc.), co piąty (22 proc.) sięga po wino, a 18 proc. badanych wybiera wódkę.
Wśród młodych ludzi 78 proc. pije alkohol okazjonalnie, na imprezach i spotkaniach towarzyskich, zaś 11 proc. - próbowało alkoholu raz w życiu. 9 proc. badanych zadeklarowało, że pije alkohol często, zaś 2 proc. przyznało, że codziennie.
"Głównym motywem sięgania przez młodzież po alkohol jest moda, a więc presja środowiska i znajomych. Taki motyw deklaruje 41 proc. badanych. Drugim istotnym czynnikiem jest niska cena, na co wskazało 35 proc. badanych" - powiedział Duma.
57 proc. nastolatków uważa, że reklamy napojów alkoholowych emitowanych w mediach są adresowane również do młodych ludzi. Dyrektor Homo Homini nie chciał skomentować tego wyniku.
Marcin Duma dodał, że "badanie jest wstępem do tegorocznej rozpoczynającej się 1 lipca edycji ogólnopolskiej kampanii +Lato bez %+ prowadzonej od 2000 r.".
Duma, który jest koordynatorem kampanii, poinformował, że ma ona na celu ograniczenie sprzedaży alkoholu nieletnim. "Będziemy prowadzić akcję +agent specjalny+, czyli kontrolować, w których punktach sprzedaży alkoholu można bez pokazywania dowodu kupić alkohol" - uzupełnił.
Ponadto na stronie internetowej kampanii www.bezprocentow.pl można zgłaszać podejrzenia o nieuczciwych sprzedawcach alkoholu.
Dodał, że pojawią się również plakaty i billboardy, m.in. ze zdjęciami pijanych nastolatków i hasłem "Prawie jak dorosły".
Kampania będzie prowadzona przy współpracy Komendy Głównej Policji i Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Homo Homini jest prywatną firmą zajmującą się badaniami opinii publicznej, marketingiem i organizacją kampanii społecznych. Akcję "Lato bez %" prowadzi po raz szósty.
ks, pap