Pijana młoda Polska

Pijana młoda Polska

Dodano:   /  Zmieniono: 
94 proc. nieletnich w Polsce przyznaje się do spożywania alkoholu, a 32 proc. - do utraty przytomności w  wyniku spożycia alkoholu - wynika z raportu "Polska młodzież o alkoholu".
Badanie przeprowadziła w dniach 30 stycznia - 9 lutego 2006 r. firma Homo Homini w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Rzeszowie, Katowicach, Białymstoku i Krakowie na próbie 1013 osób w wieku od 14. do 18. roku życia.

"Wyniki badania są zaskakujące; niemal wszyscy młodzi ludzie sięgają po alkohol" - podsumował wyniki dyrektor Homo Homini Marcin Duma.

Jak powiedział, badanie dotyczyło deklarowanej struktury spożycia alkoholu wśród młodzieży, a także motywów, dla których nastolatki sięgają po alkohol.

Z badań wynika, że sięgając po alkohol młodzi ludzie najczęściej wybierają piwo (57 proc.), co piąty (22 proc.) sięga po wino, a 18 proc. badanych wybiera wódkę.

Wśród młodych ludzi 78 proc. pije alkohol okazjonalnie, na  imprezach i spotkaniach towarzyskich, zaś 11 proc. - próbowało alkoholu raz w życiu. 9 proc. badanych zadeklarowało, że pije alkohol często, zaś 2 proc. przyznało, że codziennie.

"Głównym motywem sięgania przez młodzież po alkohol jest moda, a  więc presja środowiska i znajomych. Taki motyw deklaruje 41 proc. badanych. Drugim istotnym czynnikiem jest niska cena, na co wskazało 35 proc. badanych" - powiedział Duma.

57 proc. nastolatków uważa, że reklamy napojów alkoholowych emitowanych w mediach są adresowane również do młodych ludzi. Dyrektor Homo Homini nie chciał skomentować tego wyniku.

Marcin Duma dodał, że "badanie jest wstępem do tegorocznej rozpoczynającej się 1 lipca edycji ogólnopolskiej kampanii +Lato bez %+ prowadzonej od 2000 r.".

Duma, który jest koordynatorem kampanii, poinformował, że ma ona na celu ograniczenie sprzedaży alkoholu nieletnim. "Będziemy prowadzić akcję +agent specjalny+, czyli kontrolować, w których punktach sprzedaży alkoholu można bez pokazywania dowodu kupić alkohol" - uzupełnił.

Ponadto na stronie internetowej kampanii www.bezprocentow.pl można zgłaszać podejrzenia o nieuczciwych sprzedawcach alkoholu.

Dodał, że pojawią się również plakaty i billboardy, m.in. ze  zdjęciami pijanych nastolatków i hasłem "Prawie jak dorosły".

Kampania będzie prowadzona przy współpracy Komendy Głównej Policji i Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Homo Homini jest prywatną firmą zajmującą się badaniami opinii publicznej, marketingiem i organizacją kampanii społecznych. Akcję "Lato bez %" prowadzi po raz szósty.

ks, pap