Multimedialny Bosch po chińsku. Wystawa w białostockim Arsenale

Multimedialny Bosch po chińsku. Wystawa w białostockim Arsenale

Dodano:   /  Zmieniono: 
"Mikrokosmos", wystawa chińskiego artysty multimedialnego Miao Xiaochun w białostockiej Galerii Arsenał, która zostanie otwarta 17 czerwca, to obrazy zaczerpnięte z historii sztuki Zachodu wzbogacone o głębię i ruch, a także treści niekoniecznie obecne w starej sztuce.

Wielkoformatowe fotografie przypominają oryginały, którymi są inspirowane, jednak zyskują współczesny wydźwięk ? z jednej strony poprzez technikę, w której są wykonane, z drugiej poprzez przemyconą w nich tematykę. Język sztuki XXI wieku i treści sztuki Miao Xiaochuna przekazują palące problemy współczesnego świata, takie jak kryzys ekologiczny, przemoc, wojna, i wskazują na konieczność wspólnego działania na rzecz ocalenia ludzkości i planety, na której żyjemy. Artysta uwspółcześnia cytowane metafory i przesłania starych obrazów, pokazując rzeczywistość, w której żyjemy, m.in. poprzez przedstawienie elementów nowoczesnych technologii "są odbiciem spojrzenia ludzi na sprawy życia i śmierci, ich porażek i słabości ludzkiego istnienia", a także wrażliwości artysty.

Na wystawie w Arsenale zaprezentowane zostaną m.in. prace wykonane w technice cyfrowej, nawiązujące do malarstwa Hieronima Boscha, w której elementy obecne u starego mistrza malarstwa można bez trudu rozpoznać w pracy Xiaochuna ? jednak artysta rezygnuje z jednego punktu perspektywicznego i zgodnie z chińską tradycją stosuje wielość perspektyw w jednym krajobrazie. Wyjątkową pracą pokazaną w ramach wystawy jest tkanina artystyczna, w której stechnicyzowany świat widziany poprzez pryzmat interfejsu Windows został wykonany techniką wyszywania na jedwabiu.

Miao Xiaochun (ur. 1964) ukończył Uniwersytet w Nankinie (1982?1986), Centralną Akademię Sztuk Pięknych w Pekinie (1986?1989) oraz Kunsthochschule Kassel (1995?1999). Obecnie mieszka w Pekinie, gdzie wykłada fotografię i media cyfrowe w Centralnej Akademii Sztuk Pięknych. Jego prace prezentowane były na wielu prestiżowych wystawach grupowych, m.in. Between Past and Future: New Photography and Video from China, International Center of Photography oraz Asia Society, Nowy Jork; Smart Museum of Art ? University of Chicago oraz Museum of Contemporary Art, Chicago; Haus der Kulturen der Welt, Berlin; Victoria and Albert Museum, Londyn (2004?2006), Busan Biennale (2008) China: Facing Reality, MUMOK, Wiedeń, RED HOT ? Asian Art Today from the Chaney Family Collection, Museum of Fine Arts, Houston, USA (2007) oraz na wystawach indywidualnych: MACROMANIA, Ludwig Museum, Koblencja (2010), Index, White Space Beijing, Pekin (2009), Image+Imagination, Osage Contemporary Art Space, Hongkong (2006).

Wystawę będzie można oglądać do 17 lipca 2011.