Szczecinl łączy kultury. "Spoiwa Kultury" po raz 12.

Szczecinl łączy kultury. "Spoiwa Kultury" po raz 12.

Dodano:   /  Zmieniono: 
Brawurowe, oparte na połączeniu ruchu, tańca i muzyki spektakle, a z drugiej strony śpiewy liturgiczne, medytacyjna "muzyka ciszy", chrześcijańskie pieśni sakralne składają się na różnorodny program tegorocznej, 12. już edycji międzynarodowego Festiwalu "Spoiwa Kultury".

Festiwal prezentuje różne nurty i formy sztuki realizowane głównie w przestrzeniach otwartych. Jego nazwa "Spoiwa Kultury" oznacza próbę poszukiwań wspólnych elementów łączących pozornie odległe stylistycznie formy i obszary kulturowe. Stąd obecność na festiwalu zarówno dużych widowisk teatralnych, jak i kameralnych performance'ów, awangardowej muzyki współczesnej i muzyki świata, jazzu i klasyki, zespołów specjalizujących się w spektaklach alternatywnych i artystów odwołujących się - często w sposób przewrotny - do tradycyjnych konwencji.

Na festiwalu pojawią się zarówno grupy wierne tradycyjnym formom teatru i muzyki (Tri Pusaka Sakti z Indonezji, hinduski teatr Kathakali, medytacyjna japońska "muzyka ciszy" Kazuya Nagaya i Hiroko Komiya, ukraińskie pieśni sakralne Majsterni Pisni ze Lwowa), jak i brawurowe, wielokrotnie nagradzane spektakle Teatro di Capua ("Maria de Buenos Aires") oraz DO Theatre ("The Hangman"). W tym roku organizatorzy festiwalu postanowili pójść szcególnie tropem pytań o tajemnicę oddziaływania, które widząc po raz pierwszy spektakl teatru Kathakali w Indiach na początku lat 60. zadał sobie Eugenio Barba, twórca słynnego Odin Teatret i propagator praktyk teatralnych, wywodzących się z perspektywy antropologicznej.

- Nic nie wiedziałem o tego rodzaju teatrze. Nie rozumiałem języka i nie był dla mnie jasny kod działań aktorów - tancerzy. Wiedziałem jedynie, co nieco o historiach, które prezentowano i byłem zmieszany ich hałaśliwym i ludowym kontekstem. A jednak w pewnych momentach aktorowi udawało się przykuć moją uwagę, pobudzić moje zmysły, wciągnąć mnie w swoje działania, jedno po drugim. Jak mu się to udawało? Jak to się mogło zdarzyć? Jakie były aktywne składniki naszej interakcji? Czy była to tylko kwestia talentu, łaski, indywidualnego temperamentu? A może to miało coś wspólnego z techniką? A jeżeli tak, to w jaki sposób?...".

Tegoroczne "Spoiwa Kultury" będą okazją do spotkania z tradycjami i kulturami, które zainspirowały kiedyś Eugenio Barbę. Wśród wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu warto wymienić m.in. występ Teatro di Capua - grupy alternatywnej z Rosji, Do Theatre - eksperymentalnego teatru rosyjskiego oraz Teatru Kathakali z Indii.

Rosyjski Teatro Di Capua jest zaliczany do najbardziej interesujących zjawisk współczesnej rosyjskiej sceny alternatywnej. Jej twórca i reżyser Juliano di Capua znany jest m.in. z brawurowych interpretacji klasyki (nagrodzony m.in. Złotą Maską za "Oedipus rex" w 2003). Spektakl "Maria di Buenos Aires" z udziałem argentyńskiej pieśniarki Gabrieli Bergallo, określany jako "inżynieryjne tango-misterium", to zaskakująca, awangardowa teatralna interpretacja słynnej "tango-opery" Astora Piazzoli. W 2010 zdobył Total Theater Awards: Best Physical and Visual Production i Theater Matters Awards: Best Production na Festiwalu w Edynburgu, rok wcześniej otrzymał dwie nominacje ("nalepszy spektakl" i "najlepsza aktorka") na festiwalu Złotej Maski w Moskwie.

Rosyjsko-niemiecki Do Theater należy do grona ważnych eksperymentalnych teatrów rosyjskich, które wypracowały nowatorski styl łączący ekstremalny teatr fizyczny z teatrem tańca. Jego przedstawienia prezentowane były w ponad 30 krajach. Teatr jest trzykrotnym zdobywcą First Fringe na Festiwalu w Edynburgu. Jego spektakl "Hangman" stwarza absurdalne konteksty poprzez improwizacje oparte na tańcu nowoczesnym. Jest rodzajem anatomii gry, opowieścią o międzyludzkich relacjach wpisanych w strukturę emocji i powtarzalnych zachowań.

Teatr Kathakali (Indie) rozwinął się w XVII wieku z takich form widowiskowych, jak: Kootiyattam (klasyczny świątynny teatr sanskrycki), Krishnanattam (teatr obrzędowy) i Kalarippayattu (teatr sztuki walki). Kathakali przedstawia myśl i fabułę indyjskich eposów "Ramajany" i "Mahabharaty" oraz "Puran Bhagawata". Charakteryzuje się bogactwem kolorów, intensywnością, muzycznością i skodyfikowaną formą. Postacie określane są przez kostiumy, maski i makijaż twarzy, a ekspresja obejmuje zarówno bardzo dynamiczne sceny walki, jak i niezwykle precyzyjne ruchy mięśni twarzy, oczu i rąk, których ułożenie buduje znaczenia, dialogi i charakterystykę postaci. Grupa zaprezentuje spektakl "Lavanasuravadha" (Synowie Sity) zrealizowany na podstawie fragmentów Ramayany. Teatr Kathakali pokazany zostanie w Szczecinie dzięki współpracy z Brave Festival we Wrocławiu.

Widzowie będą mieli też okazję obejrzeć "Małą narrację" Janusza Turkowskiego, Ludomira Franczaka i twórców Nieformalnej Grupy AVIS, "opowieść-instalację" Magdaleny Franczak, oraz kultowy szczeciński spektakl "Samotni Wędrowcy z Labor". Grupa Roberto DELIRA & Kompany, jak zapowiedają organizatorzy, zaskoczy nas "punkrockowym" brzmieniem liry korbowej, a zespołowi Wołosi i Lasoniowie (złożonemu z muzyków klasycznych i górali) na scenie towarzyszyć będą tybetańscy mnisi z klasztoru Drepung Gomang. Podczas festiwalu odbędą się także realizacja muralu "Ulica Zygmunta" Andrzeja Boj Wojtowicza, wystawy, spotkania i jam sessions, które odbędą się tradycyjnie w Piwnicy Kany. Więcej na stronie www.kana.art.pl/fest_spoiwa_2011_pl.html

em