Ciało artysty dziełem sztuki. EPAF 2011

Ciało artysty dziełem sztuki. EPAF 2011

Dodano:   /  Zmieniono: 
Performanse artystów z całego świata będzie można oglądać od czwartku do niedzieli w ramach 6. Europejskiego Festiwalu Sztuki Performance EPAF 2011. Motywem tegorocznej edycji jest skonfrontowanie sztuki akcji uprawianej przez artystów zachodnich ze wschodnimi.

W tym roku wykonawcy sztuki performatywnej zaprezentują się w ramach dwu programów. W ramach jednego z nich - programu otwartego - zaprezentują się performerzy - głównie młodego pokolenia - wyłonieni ze zgłoszeń nadesłanych z całego świata. Zobaczymy występy artystów z Wielkiej Brytanii, Belgii, Francji, Japonii, Tajwanu, Czech, Serbii, Kanady i Polski. Drugi program przewiduje udział artystów zaproszonych przez organizatorów festiwalu z wybranego państwa. W tym roku są to performerzy z Chin: organizator jednego z najstarszych festiwali performatywnej, początkowo zakazanego w Państwie Środka, Chen Jin, prekursorka chińskiej sztuki kobiet He Chengyao oraz przedstawiciel młodszego pokolenia chińskiej sztuki akcji Cui Tao. Częścią chińskiego programu będzie też występ performera z Singapuru, Caia Qinga.

Sztuka performatywna rozwinęła się na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. W uprawianie tej stosunkowo młodej dziedziny sztuki angażują się artyści wizualni, muzycy i społeczni aktywiści. Każdy występ performera, który wchodzi w relacje z publicznością, jest niepowtarzalny. W sztuce performatywnej chodzi nie o wynik działania artystycznego - dzieło sztuki - lecz o sam proces twórczy. Kluczowym elementem performansu jest ciało artysty, poszukującego w geście i ruchu nowatorskich środków wyrazu. Performerzy, szczególnie przedstawiciele młodego pokolenia, często wykorzystują w swoich przedstawieniach sprzęt elektroniczny, włączając do swoich występów dźwięk i obraz.

Technologia jest ściśle związana z działalnością francuskiej grupy HP Process, która wystąpi na festiwalu w czwartek. Artyści za pomocą komputera przetwarzają swoje głosy, oddechy i ruch ciał w "elektroniczną poezję dźwiękową". Ta multimedialna metoda uprawiania poezji służy artystom do badania relacji pomiędzy ciałem a technologią.

Obok gestu, dźwięku i obrazu, przedstawieniu nadaje znaczenie także przestrzeń, w której występuje performer. W jednym ze swoich performansów Cui Tao stał nieruchomo przez 24 godziny z ręką wyciągniętą w geście powitania. Gdy akcję powtórzył na placu Tiananmen, nabrała ona nowego znaczenia. Występ chińskiego artysty na warszawskim festiwalu odbędzie się w sobotę.

W ramach programu otwartego na festiwalu performansu, obok grupy HP Process, zaprezentują się: Yannick Franck z Belgii, Luciana Freire D'Anunciacao z Kanady, Marijana Jovanovic z Serbii, Lushan Liu z Japonii, Nathalie Mba Bikoro z Wielkiej Brytanii, Katerina Olivova z Czech, Żaklina Piechanowska i Łukasz Trusewicz z Polski oraz Ting-Tong Chang z Tajwanu.

W tym roku wyłoniono dziesięciu artystów do programu otwartego festiwalu spośród ponad 160 zgłoszeń - poinformował kurator festiwalu Waldemar Tatarczuk.

Wszystkie przedstawienia będą prezentowane w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, które jest organizatorem festiwalu.

Widzowie festiwalu, obok performansów, będą mogli wziąć udział w spotkaniach z artystami z udziałem krytyków i historyków sztuki. Szczegółowy program jest dostępny na stronie: www.epaf.pl.

em