"Człowiek-Buhaj" to wielkoformatowa (ok. dwa na dwa metry) praca Łodzi Kaliskiej. Jej historia sięga końca lat 80.; artyści tworzyli cykle inscenizacji słynnych obrazów z historii sztuki m.in. "Freiheit? Nein danke!" nawiązujący do "Wolności wiodącej lud na barykady" Eugene'a Delacroix. W inscenizacjach brali udział sami artyści oraz ich słynne "muzy", a także grupa przyjaciół i statyści. Fotografie wykonywał Andrzej Świetlik, członek grupy i fotograf. Ogromne płótna z tymi fotografiami były potem, podczas happeningów grupy, pokrywane farbą. W rezultacie powstała m.in. praca "Człowiek-Buhaj".
Przekazana do Muzeum Sztuki Nowoczesnej praca, ostatnio prezentowana była w warszawskiej Galerii Propaganda.
"Wystawa Łodzi Kaliskiej znalazła się w końcu w mojej galerii. Warto zauważyć, że bardzo trudno przekonać kogoś do kupienia dzieła sztuki - ludzie nie chcą kupować dzieł sztuki. A jeśli już kupują, to jeszcze trudniej przekonać ich, żeby nie zabierali dzieła sztuki swojej kolekcji, ale oddali je do muzeum. To się udało w tym przypadku" - powiedział PAP Paweł Sosnowski z Galerii Propaganda.
Darczyńca dzieła - Osman Djajadisastra - jest lekarzem, mieszka w Niemczech i od ponad 20 lat kolekcjonuje polską sztukę. Pierwszym nabytkiem do kolekcji sztuki niemieckiego lekarza był rysunek Matejki przedstawiający polskiego szlachcica. W swojej kolekcji ma przede wszystkim polską sztukę okresu powojennego: prace Edwarda Dwurnika, Magdaleny Abakanowicz, prace artystów z grup: „Luxus", „Gruppa", „Twożywo", „Ładnie". Kolekcjoner odnalazł wszystkie prace Edwarda Dwurnika z cyklu „Sportowcy" i w 2011 r. wydał album na temat tego projektu.
Prezentacji "Człowieka-Buhaja" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej towarzyszy też serię odbitek fotograficznych zdjęć Andrzeja Świetlika dokumentujących powstawanie pracy, prezentowanych po raz pierwszy.em, pap