Trzy płótna Turnera nie są już podróbkami

Trzy płótna Turnera nie są już podróbkami

William Turner, Wreckers, Coast of Northumberland (fot. Wikipedia)
Autentyczność trzech płócien Josepha Mallorda Williama Turnera (1775-1851), zwanego malarzem światła została potwierdzona dzięki nowym technikom badawczym; w badaniach posługiwano się m. in. techniką podczerwieni, prześwietlano promieniami Roentgena i analizowano barwniki. Obrazy, zdyskwalifikowane w 1956 r. jako podróbki, będą pokazane na specjalnej wystawie.
- Wyniki mówią nam, że tworzywo użyte do malowania trzech olejnych obrazów odpowiada materiałom malarskim, których używał Turner - poinformował międzynarodowy ekspert Philip Mould, cytowany przez BBC.

- To wydarzenie, jakiego życzy sobie każdy kurator. Cena obrazów poszybowała z kilku tysięcy na kilkaset tysięcy, jeśli nie kilka milionów, ale nigdy nie trafią one pod młotek - powiedziała Beth McIntyre, kurator działu starodruków i rysunków galerii.

Wszystkie trzy obrazy olejne urodzonego w Londynie pejzażysty i akwarelisty epoki romantyzmu znajdują się w posiadaniu Narodowego Muzeum Walii w Cardiff. Są darem sióstr Gwendoline i Margaret Davies z walijskiej miejscowości Llandinam w hrabstwie Powys. Płótna zidentyfikowane obecnie jako pochodzące spod pędzla Turnera to "Pochodnia Światła" (Beacon of Light), "Molo w Margate" (Margate Jetty) oraz "Widok z Margate" (Off Margate). Będą wystawione wraz z czterema innymi dziełami mistrza na specjalnej wystawie.

Turner pozostawił po sobie blisko trzydzieści tysięcy prac, z czego prawie dwadzieścia tysięcy zapisał w testamencie narodowi. Malował głównie akwarelą, rzadziej farbami olejnymi. Większość jego prac to szkice krajobrazu. W lipcu 2010 r. obraz Turnera przedstawiający zamek Flint w płn. Walii osiągnął na aukcji cenę ponad 541 tys. funtów. Jeszcze większą sensacją był namalowany w Rzymie obraz "Campo Vaccino", sprzedany w tym samym roku na aukcji Sotheby's za blisko 30 mln funtów. Nabywcą było Getty Museum z Los Angeles.

Turner uważany jest za prekursora impresjonizmu i symbolizmu w malarstwie, który nadał nowe znaczenie malarstwu pejzażowemu.

W Polsce pierwsza wystawa jego prac odbyła się w Muzeum Narodowym w Krakowie na przełomie 2011-12 r. Prace pochodziły z londyńskiej Tate Gallery oraz kilku kolekcji angielskich i amerykańskich. Pokazano 11 obrazów olejnych, akwarele oraz akwarele z gwaszem.

em, pap

Czytaj także

 0