Jak plakaty grały na nosie komunistom

Jak plakaty grały na nosie komunistom

Dodano:   /  Zmieniono: 
Plakat operujący ironią i sarkazmem był groźną bronią (fot. mat. prasowe)
Plakaty autorów z czterech państw Grupy Wyszehradzkiej (Polski, Węgier, Czech i Słowacji), związane ze schyłkiem i upadkiem reżimu komunistycznego, zaprezentuje międzynarodowa wystawa plakatu w Muzeum Dialogu Kultur, oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach.
Zatytułowana "Visegrad Karma" ekspozycja pokaże najważniejsze prace najwybitniejszych plakacistów tamtej epoki, odzwierciedlające obraz ówczesnej sytuacji polityczno-społecznej i nastrojów społecznych.

Plakat reagujący na bieżące wydarzenia w okresie upadku komunizmu odgrywał znaczącą rolę. Dzięki symbolice oraz kreatywności autorów wpływał na emocje odbiorców, pobudzał do myślenia i działania, jakim było okazanie sprzeciwu wobec komunistycznej dyktatury. Można dostrzec na nich wyraźnie przesłanie: obronę indywidualności, wolności i godności człowieka. Plakat często operujący ironią i sarkazmem był groźną bronią. Rządzący bardzo obawiali się bowiem ośmieszenia. Przykładem jest choćby plakat Jiříego Votruby, "For Veselší Socializmus" czy Romana Wernera "Vítejte v Československu", nawiązujący do inwazji wojsk Układu Warszawskiego w 1968 r.

Przekaz, idący z plakatów teatralnych, koncertowych czy festiwalowych zwiastował koniec pewnej epoki, próbował jednocześnie wyznaczać możliwości i jakość nowej ery.

Celem ekspozycji jest nie tylko podkreślanie stałej konieczności zwracania uwagi na poszanowania wolności w zakresie praw człowieka i kultury, chce także promować plakat jako ginący gatunek komunikacji wizualnej oraz przywrócić mu ważną społeczną rolę i wysoki poziom artystyczny, jaki miał  w tamtych latach.

„Visegrad Karma”, wspólny projekt Muzeum Narodowego w Kielcach i Fundacji Kultury „Wici” w Kielcach, będzie prezentowany od 2 sierpnia do 31 sierpnia 2013 roku. Kielce będą pierwszym miejscem na trasie tej wędrującej wystawy. Potem pojedzie ona do Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych.

Pomysłodawcą ekspozycji jest węgierskie stowarzyszenie Bakelit Multiart. Partnerami są organizacje pozarządowe: Tabačka Kulturfabrik (Słowacja), Johan Centrum (Czechy) i Fundacja Kultury Wici (Polska). Projekt dofinansowany jest przez Fundusz Wyszehradzki.

em, materiały prasowe

Plakaty:
Marcin Mroszczak, Warszawa 4 czerwca '89-'09 (z lewej); Piotr Młodożeniec, Dla księdza Popiełuszki (z prawej)