Nowe technologie – komputer konta człowiek
Wraz z pojawianiem się nowych technologii i wdrażaniem ich na różnych płaszczyznach naszego życia, pojawiła się obawa – czy komputer może zastąpić człowieka? Kontrowersji wokół tego tematu nie brakuje, jednak należy pamiętać, że to człowiek odpowiada za sztuczną inteligencję i jako jej „stwórca”, zależy mu przede wszystkim na większej efektywności w pracy, a nie zastępowalności. Co do tego, że AI pomaga sprawniej pracować, nie ma już dziś żadnych wątpliwości. Firmy na całym świecie szybko zrozumiały, że sztuczna inteligencja jest świetnym partnerem biznesowym, a te, które jeszcze tego nie zrobiły, wkrótce się o tym przekonają. Poprawa jakości pracy występuje w wielu kwestiach, zarówno wewnątrz organizacji, jak i podczas aktywności biznesowej. Największym ułatwieniem dla pracownika, a tym samym poprawą w kwestii wydajności jest automatyzacja powtarzalnych i nużących czynności. Dobrym przykładem jest wysyłanie wiadomości e-mail. W 1971 roku Raymond Tomlinson wysłał pierwszą na świecie wiadomość e-mail i od tego czasu trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie świata bez tej możliwości. Co ciekawe, na całym świecie wysyła się około 320 miliardów wiadomości e-mail w ciągu dnia! Zarówno pisanie wiadomości, analiza danych, pisanie raportów, tłumaczeń, jak i innych tekstów zaliczyć możemy do tych działań, które nie tylko zabierają sporo cennego czasu, ale również nie są szczególnie lubiane przez pracowników. Ogromną pomoc dzięki sztucznej inteligencji zyskały również działy HR, marketingu, a także sprzedażowe. Nowe technologie potrafią już napisać ogłoszenie o pracę, przeanalizować nadesłane CV oraz stworzyć umowy i niezwykle przydatne szkolenia.
Sztuczna inteligencja nie taka bezmyślna
Wydawać by się mogło, że największą przewagą człowieka nad AI zawsze będzie kreatywne myślenie – czy na pewno tak jest? Otóż warto tutaj dodać, że marketing, sprzedaż i obsługa klienta to spory obszar obsługiwany przez nowe technologie, właśnie ze względu na tworzenie nowych pomysłów i personalizację. Pomocna jest w tym analiza i zbieranie danych, którą to sztuczna inteligencja jest w stanie zrobić w kilkanaście sekund. Baza danych, a tym samym „wiedzy” AI jest ograniczona jedynie granicami Internetu. Dodatkowym plusem nowych technologii jest szybkie uczenie się i działanie zgodnie z „opłacalnymi” schematami. Takie ułatwienie dla działu marketingu podczas kampanii reklamowej jest nieocenione, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi wiele działań na różnych płaszczyznach. Analiza i łatwość w wyszukiwaniu informacji bardzo przydatne okazują się być również w działach obsługi klienta. Coraz częściej nie tylko piszemy z botami, ale również rozmawiamy z nimi przez telefon. Oprócz takiej zalety, jak odciążenie pracowników, wielu z nich podaje za wartościowe także większy spokój psychiczny, w końcu na automat nikt nie nakrzyczy.
Nowe technologie to nowe możliwości i…miejsca pracy!
Naturalnym zjawiskiem w postępie cywilizacyjnym jest zmienność. Zarówno tworzenie się nowych stanowisk pracy, jak i likwidacja starych nie powinna więc już nikogo dziwić. Nowe technologie poprzez swoją wydajność i inteligencję mogą wkrótce zawojować niektóre z dobrze znanych nam stanowisk, jednak na pewno nie obejmą władzy nad wszystkimi, a co więcej, stworzą nowe. Nowy rynek pracy poszukiwać będzie specjalistów od cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji, biotechnologii, robotyki, cyfryzacji czy programowania. Warto również pamiętać, że każdy nowy projekt musi być przez kogoś nadzorowany, a do tego potrzeba będzie nadal więcej niż jednej osoby. Dane OECD wykazują, że Polacy są wysoko w czołówce najbardziej zapracowanych ludzi na świecie. Nowe technologie, odpowiednio wykorzystane, mogą stworzyć możliwość do uzyskania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą. Do tego z resztą prowadzą takie dyrektywy unijne jak ta z 26.04.23 r. – work life balance. Pozbycie się rutynowych i męczących zarazem czynności wykonywanych na co dzień w pracy pozwoli pracownikowi skupić się na poważniejszych, bardziej ambitnych kwestiach.
Domitech i AI – przykład na to, jak branża elektronarzędzi wchodzi na wyższy poziom
Domitech to przedsiębiorstwo handlowo – usługowe zajmujące się dystrybucją oraz serwisem profesjonalnych elektronarzędzi od 2014 roku. Swoją siedzibę mają w Bydgoszczy, chociaż ich sklep internetowy oferuje wysyłkę do klientów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Od początku swojej działalności stawiali na ciągły rozwój. Dwóch młodych właścicieli wiedziało, że aby nie zaprzepaścić szansy na sukces, należy ciągle piąć się w górę i nie zwalniać tempa. Dzięki elastyczności i otwarciu na nowe technologie, firma była w stanie dopasować się do zmieniającego się otoczenia, nawet w warunkach kryzysu i pandemii covid -19. Oferując klientom najwyższej jakości produkty, muszą oferować także najwyższą jakość obsługi. Aby nadążyć za zmieniającym się rynkiem i jeszcze lepiej wywiązywać się z obietnic danych zarówno klientom, jak i kontrahentom, postawili na nowe technologie, które w Polsce dopiero zaczynały być popularne.
Lwia część pracy, jaką muszą wykonywać pracownicy, to oczywiście przygotowywanie ofert i dokładne, merytoryczne opisy. Nikt z nas nie chciałby przecież kupować „kota w worku”. Dzięki wykorzystaniu AI w przygotowywaniu opisów produktów efektywność w tym zakresie wzrosła o 400%! Jest to szczególnie ważny przykład, zwłaszcza jeśli spojrzy się na to z perspektywy pracownika. Produktów podobnych do siebie jest wiele, a szeroki asortyment ciągle się powiększa. Czas, jaki przeznaczali oni na klikanie w klawisze, mogą teraz poświęcić np. na przeglądanie rynku i szukanie nowych, bardziej spersonalizowanych produktów dla swoich klientów.
Kampanie tworzone na potrzeby marketingu także zyskały nowe oblicze. Korzystanie z narzędzi do komponowania spójnej grafiki wsparły jakościowy branding i sprawiły, że identyfikacja wizualna marki stała się łatwiejsza. Dobrym, a zarazem prostym przykładem jest retusz zdjęć. Dzięki odpowiednim programom za jednym zamachem firma jest w stanie stworzyć, a także ulepszać grafiki, które później mają szerokie zastosowanie zarówno w mediach społecznościowych, jak i w formie wydruku. Warto zaznaczyć, że tego typu inwestycje mogą szybko się zwrócić, a jakość, jaką otrzymują odbiorcy, jest ogromna.
Biznes to jak wiadomo masa spotkań. Często bywa tak, że niezapowiedziane wizyty kontrahentów potrafią wywrócić do góry nogami zaplanowaną wcześniej pracę. Dzięki sztucznej inteligencji pracownicy firmy Domitech mogą być spokojniejsi. AI szybko i sprawnie przygotuje wszelkiego rodzaju prezentacje na podstawie wprowadzonych danych. Nie ma tu mowy o pomyłkach i niemerytorycznych treściach.
Aby dowiedzieć się, jak powinien wyglądać czytelny i intuicyjny sklep internetowy – warto zajrzeć na stronę domitech.pl. Tutaj wprawne oko wyłapie ingerencję nowych technologii. Strona wykorzystuje m.in. rekomendacje produktów, dzięki czemu klient znajduje podobne/kompatybilne produkty od ręki. Oprócz tego interfejs jest przyjazny, a cały proces zakupowy sprawny i przyjemny.