W Układzie Słonecznym odkryto nową planetę

Dodano:   /  Zmieniono:
RR245
RR245Źródło:Alex Parker/OSSOS team/
Zespół astronomów korzystających z Teleskopu Kanadyjsko-Francusko-Hawajskiego znajdującego się w pobliżu wierzchołka wulkanu Mauna Kea na Hawajach odkryli nową planetę. Znajduje się ona w obrębie Układu Słonecznego. Międzynarodowa Unia Astronomiczna potwierdziła już status obiektu.

Planeta karłowata 2015 RR245 ma 708-kilometrową średnicę i znajduje się około 12 miliardów kilometrów od Słońca. Jest jednym z najodleglejszych ciał niebieskich tego typu w Układzie Słonecznym. Pełny obieg wokół słońca po orbicie zajmuje jej 700 lat. Jest 18. co do wielkości obiektem w pasie Kuipera. Międzynarodowa Unia Astronomiczna w ciągu kilku lat nada jej odpowiednią nazwę.

Aphelium planety, czyli punkt na orbicie, w którym obiekt znajduje się najdalej od Słońca, znajduje się około 17 miliardów kilometrów od Słońca. Oznacza to, że światło słoneczne dociera do niego w ciągu 16,63 godziny. Teraz RR245 zmierza w kierunku peryhelium (punkt na orbicie ciała niebieskiego obiegającego Słońce, znajdujący się w miejscu największego zbliżenia obu ciał). Dotrze do niego najpewniej w 2096 roku.

Źródło: The Guardian