Jak obliczyć wiek psa? Mnożenie przez siedem to mit

Jak obliczyć wiek psa? Mnożenie przez siedem to mit

Labrador retriever
Labrador retrieverŹródło:Pixabay / corely
Właściciele psów przeliczają wiek swoich pupili na tzw. „ludzkie lata”. Powszechny jest sposób, zgodnie z którym należy przemnożyć zwykłe lata razy siedem, by uzyskać wynik. Jak się jednak okazuje to mit, a właściwa metoda jest dużo bardziej skomplikowana.

Znalezienie precyzyjnego sposobu na przeliczenie wieku psów na „ludzkie lata” nie było łatwe, ale zespół naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego opracował metodę – informuje Science Alert. W szczegółowy sposób została opisana w artykule, który został opublikowany na stronie bioRxiv.

Jak obliczyć wiek psa?

Jak informuje Science Alert, upraszczając – w miarę starzenia zarówno ludzi, ale także psów do cząsteczek DNA dodają się grupy metylowe, które mogą zmieniać aktywność segmentu DNA. Pod kierownictwem genetyków – Tiny Wanf i Trey Idekera – naukowcy postanowili porównać zegar epigenetyczny ludzi z zegarem epigenetycznym psów. W największym skrócie epigenetyka to nauka zajmująca się badaniem zmian ekspresji genów. Naukowcy analizowali dane uzyskane od labradorów retriever i porównali je z profilami metylowymi ludźmi.

Wzór na obliczenie wieku psa

W ten sposób została ujawniona nieliniową zależność, którą widać przy przeliczaniu wieku psów na „ludzkie lata” – czytamy w raporcie. Naukowcy stworzyli wzór, który pozwala na obliczenie wieku czworonoga: wiek człowieka = 16 ln (wiek psa) + 31. Należy więc pomnożyć logarytm wieku psa przez 16, a następnie dodać 31. Został także udostępniony kalkulator, który ułatwi obliczenie logarytmu.

Ten pies wygląda jak mop. Film, na którym pływa, zrobił furorę w sieci