Na Marsie odkryto ślady jeziora

Dodano:   /  Zmieniono:
Łazik Curiosity (fot. NASA)
Łazik Curiosity, który od sierpnia 2012 r. przebywa na Marsie, natrafił w kraterze Gale na osady, które na dnie jeziora mogły się tworzyć przed miliony lat.
Curiosity zaobserwował, że krater wielokrotnie napełniał się wodą i osuszał. Taki cykl przez wiele milionów lat doprowadził do powstawania warstw osadów, które z kolei utworzyły wzniesienie Mount Sharp. Na podstawie odkrycia dokonanego przez Curiosity naukowcy stwierdzili, że klimat Marsa mógł sprawić, iż podobne jeziora pojawiały się w innych miejscach. Ich zdaniem Czerwona Planeta mogła stwarzać warunki sprzyjające powstawaniu życia przez dłuższy czas, niż dotychczas sądzono.

- Jeśli nasza hipoteza dotycząca Mount Sharp okaże się prawdziwa, podważy dotychczasowe przekonanie, że odpowiednio ciepłe i wilgotne warunki panowały na Marsie tylko przejściowo i lokalnie, a może nawet ograniczały się do warstw pod powierzchnią. To sugeruje bardziej radykalną hipotezę, że dawna, gęstsza atmosfera planety przyczyniła się do globalnego podniesienia temperatury powyżej punktu topnienia, choć na razie nie wiemy, jak to mogłoby nastąpić - powiedział Ashwin Vasavada z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie.

RMF FM