Homer Simpson przewidział masę bozonu Higgsa? "Pomylił się o 650 GeV"

Homer Simpson przewidział masę bozonu Higgsa? "Pomylił się o 650 GeV"

Dodano:   /  Zmieniono:
(fot. FOX / The Simpsons)
W jednym z odcinków "Simpsonów" z 1998 r. Homer Simpson rozpisuje matematyczne równanie, którego rozwiązanie może wskazywać masę bozonu Higgsa. Co prawda wynik różni się od tego właściwego (Homer wylicza go jako 775 Gev - gigaelektronowoltów, a w rzeczywistości jest to 125 GeV), jednak masę bozonu Higgsa odkryto dopiero... w 2012 r.
Naukowcy z Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN eksperymentalnie potwierdzili istnienie bozonu Higgsa, a jego masę określili jako 125 GeV. Doświadczenie było dwukrotnie powtarzane i w 2013 r. dowiedziono ostatecznie, że odkryta podczas eksperymentów w 2012 r. cząstka to bozon Higgsa.

Na równanie dokonane przez bohatera "Simpsonów" zwrócił uwagę Simon Singh, który twierdzi, że to właśnie Homer Simpson jako pierwszy określił przybliżoną masę bozonu Higgsa. Simpson w odcinku "The Wizard of Evergreen Terrace" próbuje zostać wynalazcą i podczas swojej "pracy" rozpisuje na tablicy równanie, które wyznacza masę bozonu Higgsa jako 775 GeV.

- Jeśli rozwiążesz to równanie, otrzymasz masę bozonu Higgsa tylko nieznacznie różniącą się od tego, co rzeczywiście stwierdzono eksperymentalnie. To niesamowite, że Homer zdołał to przewidzieć 14 lat przed właściwym odkryciem - stwierdził Singh. Jak zaznaczał fizyk, nie dziwi go to odkrycie - wśród twórców "Simpsonów" jest wielu matematyków, a scenarzysta odpowiedzialny za równanie, które wykonywał Homer, miał konsultować się w tej sprawie z Davidem Schiminovichem, astronomem z Uniwersytetu Columbia.

crazynauka.pl