Biznes kontra smog

Biznes kontra smog

Zieleń w mieście
Zieleń w mieście / Źródło: Piotr Kamionka/REPORTER
Sadzą drzewa, uczą dzieci, jak powstaje smog, promują ekologiczne piece i jazdę na rowerze. Polscy przedsiębiorcy włączyli się do walki ze smogiem. Idzie im to całkiem nieźle.

Za każdy udzielony kredyt posadzimy drzewo tlenowe [oxytree – red.], które produkuje więcej tlenu niż inne drzewa. Stworzymy wielkie ogrody tlenowe i tymsamym przyczynimy się do poprawy jakości powietrza” – obiecuje w swojej najnowszej kampanii marketingowej bank BNP Paribas, który określa się mianem „banku zielonych zmian”. Skąd taka nazwa? „Nie finansujemy nowych inwestycji węglowych, wspieramy zieloną energię, bank jako grupa jest emisyjnie neutralny dla środowiska. Budujemy ekologiczną świadomość wśród naszych pracowników, oszczędzamy energię i finansujemy ekologiczne inwestycje” – wyjaśnia Dariusz Maciołek, dyrektor ds. marketingu, komunikacji i zaangażowania społecznego w BNP Paribas. Sadzenie drzew to dziś jedna z najpopularniejszych form zaangażowania firm w ekologię, bo tego oczekują konsumenci, których świadomość w zakresie ochrony środowiska jest coraz większa. Według badania CBOS z 2018 r. 84 na 100 Polaków dostrzega zagrożenia związane z ekologią. Nic dziwnego, że przybywa przedsiębiorców, którzy chcą się włączyć w redukcję śladu węglowego, zwalczanie smogu i działania na rzecz czystego powietrza.

Szkolenie to podstawa

Smog to dziś problem sporej części naszego kraju. Zimą duże miasta i mniejsze miejscowości dusi dym z przydomowych kominów. Latem męczy nas smog komunikacyjny – gazy wylatujące z rur wydechowych i pył wzbijany z nawierzchni ulic przez auta. Z zanieczyszczonym powietrzem od lat walczą alarmy smogowe i samorządy. Te ostatnie przyjmują uchwały antysmogowe i finansują wymianę starych pieców na nowe. Walczy też rząd – od roku za pomocą flagowego programu „Czyste Powietrze” – który pozwala uzyskać dofinansowanie na wymianę starych pieców i termomodernizację. Coraz częściej włączają się też firmy. Przykład? Zrzeszający 10 dużych firm, takich jak np. Cisco, program „Biznes kontra smog”. Powstał z inicjatywy firmy doradczej PwC pod patronatem Krakowskiego Alarmu Smogowego i Stowarzyszenia ASPIRE. O co w nim chodzi? Zatrudnieni w zrzeszonych przedsiębiorstwach wolontariusze uczą w szkołach – głównie na Śląsku i w Małopolsce – jak przeciwstawiać się smogowi i w jaki sposób dbać o czyste powietrze. Od października ub.r. do marca w ich zajęciach wzięło udział prawie 10 tys. dzieci ze 139 placówek.

– Wierzymy, że dobra edukacja jest pierwszym i być może najtrudniejszym krokiem w rozwiązywaniu większości problemów. Pozytywna reakcja ze strony uczestników naszych szkoleń, a także ich aktywne uczestnictwo i chęć kontynuowania tego typu zajęć utwierdziły nas w przekonaniu, że jako biznes mamy ogromny

społeczny potencjał, dlatego już pracujemy nad kolejną edycją programu – mówi Bartosz Jasiołek, partner w PwC. Jak pokonać smog, uczą się nie tylko dzieci i młodzież, ale również sami przedsiębiorcy. Na przykład w ramach projektu Eco Family stworzonego przez Tatrzańską Izbę Gospodarczą. Z myślą o obiektach hotelarskich, gastronomicznych itp. TIG zorganizowała cykl szkoleń dla firm z udziałem edukatora Podhalańskiego Alarmu Smogowego i przedstawiciela Greenpeace Polska. Mówiono nie tylko o smogu, ale też o segregacji odpadów, oszczędzaniu energii i wody oraz walce z plastikiem. Projekt zwieńczyła wizyta studyjna w obiektach hotelarskich z certyfikatem ECO ZAKOPANE.

Smogathon inspiruje

Oprócz zdobywania i dzielenia się wiedzą biznes pracuje też nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które pozwolą rozprawić się ze smogiem. Są one prezentowane podczas corocznego wydarzenia Smogathon, które od 2015 r. odbywa się w Krakowie. To międzynarodowa inicjatywa non profit, wspierająca innowacje technologiczne umożliwiające ograniczenie smogu i promująca wiedzę o szkodliwości zanieczyszczeń powietrza. O tym, jak bardzo skutec zna jest ta inicjatywa, świadczy przykład Airly, znanej już w całej Polsce sieci niedrogich czujników monitorujących jakość powietrza, która miała swój debiut na pierwszej edycji Smogathonu. Od początku partnerem Smogathonu była gmina miejska Kraków. Efektem współpracy samorządu z organizatorami imprezy jest m.in. przekazanie przez laureatów Smogathonu (edycja 2017) 33 innowacyjnych urządzeń do oczyszczania powietrza, które trafiły do ośmiu krakowskich placówek i instytucji – m.in. Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego czy Miejskiego Centrum Opieki. Inny znany projekt, który wygrał Smogathon, to CityTree – ściana genetycznie zmodyfikowanego mchu, który ma pochłaniać smog. Zdaniem jej twórców z firmy Green City Solutions instalacje tego typu oczyszczają powietrze tak jak 275 drzew, przy czym potrzebują 99 proc. mniej przestrzeni niż one. Poza mchem instalacje zawierają czujniki, które pilnują stanu roślin, a także – podobnie jak Urban AIRcel – panele słoneczne. Ściany z mchu stanęły już m.in. w stolicach Francji i Niemiec.

Rozwijać car-sharing, jeździć na rowerze

Kraków nie poprzestaje jednak na Smogathonie, a jego władze są otwarte na każdy biznes, który zechce zasilić szeregi walczących o czyste powietrze. Dlatego w 2017 i 2018 r. podpisały porozumienia o współpracy z dwiema firmami – Smart City Polska i Go+Eauto – na rzecz rozwoju sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych i systemu car-sharing. Dzięki temu w stolicy Małopolski działa już kilka stacji ładowania pojazdów, m.in. na placu Na Groblach i na terenie CH M1, a w planach są kolejne. Od trzech lat Kraków prowadzi też kampanię „Rowerem do pracy, czyli dom, rower, praca… i tak w kółko”. Chodzi o to, aby we współpracy z firmami, które zatrudniają minimum 20 osób (w 2017 r. włączyło się ponad 50 takich firm, a w 2018 r. – ponad 80), zaangażować jak najwięcej pracowników w pokonywanie drogi z domu do pracy i z pracy do domu rowerem. Na najbardziej zaangażowanych pracowników czekały nagrody, np. wejściówki na różne wydarzenia, kupony zniżkowe, karnety itp. Efekty akcji przerosły najśmielsze oczekiwania – w rekordowym lipcu 2019 r. w ramach projektu na rowerze do pracy jeździło ponad 3 tys. osób. Nic dziwnego, że miasto chce kontynuować akcję także w przyszłym roku i bardzo liczy na to, że przyłączy się jeszcze więcej firm i ich pracowników.

Artykuł jest częścią kampanii informacyjnej na temat zanieczyszczenia powietrza. Raport „Wprost” o smogu ukaże się 28 października. www.wprost.pl/pokonac-smog

Okładka tygodnika WPROST: 42/2019
Artykuł został opublikowany w 42/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0