Zbyt droga kopuła

Zbyt droga kopuła

Dodano:   /  Zmieniono: 
Czarne chmury zbierają się nad głową ministra spraw zagranicznych Hiszpanii, Miguela Angela Moratinosa, donosi „El Pais.” Rzecznik opozycyjnej Partii Ludowej zapowiedział złożenie w Kongresie wniosku o uchwałę potępiającą szefa MSZ. Przyczyną są nadmierne wydatki przy budowie nowej kopuły w siedzibie ONZ w Genewie.
Kopuła, uroczyście odsłonięta wczoraj z udziałem pary królewskiej, znajduje się w wyremontowanej Sali Praw Człowieka i Przymierza Cywilizacji w genewskim Pałacu Narodów. Inicjatywa jej budowy wyszła od premiera Jose Luisa Zapatero, będącego orędownikiem dialogu między odmiennymi cywilizacjami. Jej wyjątkowa powierzchnia, składająca się z mających symbolizować różnorodność tysięcy kolorowych stalaktytów, jest dziełem pochodzącego z Majorki Miguela Barceló. Całość kosztowała 20 milionów euro, z czego 40 procent pokrył rząd hiszpański. Sam Barceló zainkasował za swoje dzieło 6 milionów euro.

Jak podaje gazeta, opozycja krytykowała już projekt podczas dorocznej sesji Kongresu, na której przedstawiono sprawozdanie rządu. Konserwatywni posłowie określali dzieło Barceló jako „niesprawiedliwe, nielegalne i niemoralne", a styl, w jakim zostało wykonane jako „dziki” i „barbarzyński”. Szczególne kontrowersje wzbudziło przeznaczenie na budowę kopuły 500 tysięcy euro z funduszu na rzecz pomocy rozwojowej biedniejszym krajom. Sekretarz Partii Ludowej do spraw gospodarki i zatrudnienia, Miguel Arias Cañete, nazwał ten fakt „hańbą”, sugerując, że przez rozrzutność MSZ dzieci z Afryki pozbawione są dostępu do szczepionek. Moratinos bronił się jednak, wskazując, że za rządów socjalistycznych, w porównaniu z poprzednimi latami, pomoc rozwojowa uległa znacznemu zwiększeniu.

Uchwała nie jest formalnym wotum nieufności i nie zmusza ministra do ustąpienia. W ponad trzydziestoletniej historii hiszpańskiej demokracji Kongres zdołał ją przegłosować tylko raz. W zeszłym roku jej ofiarą została minister do spraw robót publicznych, Magdalena Alvarez, oskarżana o opóźnienia przy budowie szybkiej linii kolejowej Madryt-Barcelona.  

mj
 0

Czytaj także