Słodka pokusa już nie kusi

Słodka pokusa już nie kusi

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przed pięcioma laty politycy wpadli na pomysł, aby opodatkować tzw. alkopopy, czyli kolorowe, gazowane drinki z małą ilością alkoholu, a tym samym sprawić, że staną się nieatrakcyjne dla młodzieży. Wszystko wskazuje na to, że odnieśli sukces, czytamy w dzienniku „Süddeutsche Zeitung”.
Pięć lat temu prawie jedna trzecia dzieci i młodzieży regularnie sięgała po alkopopy, kolorowe butelki wypełnione mieszanką breezera, sody, słodziku i wysokoprocentowego alkoholu. Zniknęły one praktycznie ze sklepowych półek, gdy pięć lat temu niemiecki parlament uchwalił wprowadzenie specjalnego podatku, co sprawiło, że cena 0,3 litrowej buteleczki w sierpniu 2004 r. wzrosła o prawie 2 euro.

Przykład ten pokazuje, że ustawodawcy są w stanie całkowicie kontrolować ilość alkoholu spożywanego przez młodzież: jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Federalnej Centrali Oświaty Zdrowotnej, do czasu wprowadzenia podatku co trzecia młoda osoba między 12 a 17. rokiem życia przynajmniej raz w miesiącu sięgała po alkopopy, w zeszłym roku robiła to jedynie co dziesiąta z nich. Również ilość czystego alkoholu, jaką wypijają młodzi Niemcy wyraźnie spadła: z prawie dziewięciu do czterech gram rocznie.

Na rynku nadal pozostają wina, które nie są specjalnie opodatkowane, i piwa, których opodatkowanie w Niemczech należy do najniższych w Europie. Młodzi ludzie wciąż najchętniej wybierają różne mieszkanki z piwem, które zawierają odczuwalnie mało alkoholu. Browary prześcigają się w tworzeniu ich nowych rodzajów: na przykład piwo z sokiem grejpfrutowym i dodatkiem mięty podbija serca coraz większej liczby klientów. W ciągu minionych pięciu lat popyt na tego rodzaju trunki zwiększył się łącznie aż o 60 proc. – niezależnie od wieku konsumentów.

Zwolennicy wprowadzenia dodatkowego podatku nie wierzą jednak, że uchroni on młodzież przed niebezpieczeństwami związanymi z nadmiernym spożywaniem alkoholu. Specjaliści zajmujący się zwalczeniem nałogu podkreślają natomiast, że alkopopy stanowiły olbrzymią zachętę do picia dla młodych ludzi: zawarty w nich cukier skutecznie tłumi smak alkoholu i ułatwia jego wchłanianie do krwi. Dzięki wprowadzeniu wysokiego podatku stały się zdecydowanie mniej kuszące. Jak wynika z badań, w zeszłym roku co szósty ankietowany w wieku od 12 do 17 lat przynajmniej raz w tygodniu pił alkohol, dla porównania w 2004 roku robił to co piąty z nich.

AH