Sprzedaż wódki nadal spada

Sprzedaż wódki nadal spada

Dodano:   /  Zmieniono: 
W 2011 roku Polacy wydali na mocny alkohol o niemal 450 mln zł mniej niż rok wcześniej. Ten rok nie przyniesie na rynku ożywienia – informuje "Rzeczpospolita".

"Rynkowi wódki nie sprzyja sytuacja gospodarcza. Konsumenci nie  dostrzegają okazji do świętowania i zaczynają oszczędzać, co przekłada się na spadek konsumpcji tego alkoholu" - mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Producenci nie wierzą, że w tym roku dojdzie do ożywienia. "Sprzedaż wódki w Polsce może ponownie się zmniejszyć. Zakładamy jednak, że główni gracze zaprzestaną wojny cenowej, dzięki czemu ustabilizuje się wartość tego rynku" - uważa Guillaume Girard-Reydet, dyrektor generalny Pernod-Ricard Polska.

Sytuację branży ratują wódki smakowe. W 2011 r. wielkość ich sprzedaży urosła o 2,7 proc. "Udziały wódek smakowych w rynku będą się zwiększać. W przyszłym mogą sięgnąć 25 proc." - uważa Grzegorz Chojnacki, przewodniczący rady nadzorczej Polmosu Bielsko-Biała. Wódki smakowe zyskują kosztem czystych, ponieważ - jak tłumaczą producenci -  zmieniają się potrzeby konsumentów.

"Producentom opłaca się rozwijanie oferty nie tylko ze względu na  możliwość wypełnienia luki po wódkach czystych. Marże wódek smakowych, ze względu na niższą zawartość alkoholu, są większe niż w przypadku tych czystych" - wyjaśnia Grzegorz Chojnacki.