Niezwykła fotografia NASA. „Pożegnanie z Saturnem”

Niezwykła fotografia NASA. „Pożegnanie z Saturnem”

Saturn
Saturn Źródło: Facebook / NASA
Sonda Cassini 13 przed upadkiem w atmosferę planety wykonała pożegnalne zdjęcie Saturna. NASA opublikowała fotografię na swoim profilu na Facebooku.

Sonda Cassini 13 wyruszyła w kosmos w 1997 roku. Sonda przebywała na orbicie Saturna przez 13 lat. Było to wspólne przedsięwzięcie NASA, Włoskiej Agencji Kosmicznej i ESA. Cassini krążąc wokół Saturna, dostarczała wielu informacji naukowych m.in. dotyczących badania księżyców planety, odkrycia gejzerów na Enceladusie czy też metanowych mórz na Tytanie. W 2017 podjęto decyzję o zniszczeniu sondy, ponieważ nie chciano, aby Cassini zniszczyła księżyce, na których będzie można szukać śladów życia. Robert West z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie przyznał, że naukowe osiągnięcia sondy są nadzwyczajne i doprowadziły do wielu niespodziewanych odkryć.

Zanim jednak sonda została zniszczona, wykonała niezwykłe zdjęcia Saturna. Fotografie zostały wykonane za pomocą szerokokątnej kamery. Pokazuje ona planetę Saturn w pełnej okazałości. Mozaiki tych 42 zdjęć zostały nałożone na siebie, tak, aby utworzyły jedną kolorową fotografię. Efekty prac NASA udostępniła na swoim profilu na Facebooku i nazwała je „Pożegnanie z Saturnem”. Oprócz planety widać również jej sześć księżyców: Prometeusza, Enceladusa, Janusa, Epimeteusza, Pandorę oraz Mimas Carolyn Porco ze Sciene Institute w Boulder powiedziała, że ta fotografia będzie pamiątką oraz dowodem świadczącym o rym, że ludzkość przez wiele lat prowadziła niezwykłe badania jednej z najbardziej charakterystycznych planet Układu Słonecznego.

Galeria:
Misja Apollo 17