"Die Welt" opublikował przeprosiny za "polski obóz"

"Die Welt" opublikował przeprosiny za "polski obóz"

Dodano:   /  Zmieniono: 1
Niemiecki dziennik "Die Welt" opublikował przeprosiny za użycie w jednym z artykułów sformułowania "polski obóz koncentracyjny Majdanek".

"Z głębokim żalem przepraszam za to zdanie, które jest fałszywe oraz insynuuje, jakoby KZ Majdanek był obozem koncentracyjnym stworzonym przez Polskę. Zdanie to nie powinno było znaleźć się w gazecie" - napisał redaktor naczelny "Die Welt" Thomas Schmid w oświadczeniu, opublikowanym na siódmej stronie gazety.

"Zarówno ja jak i redakcja jesteśmy świadomi, że obóz koncentracyjny Majdanek nie był polskim, lecz niemieckim obozem koncentracyjnym. Założony przez SS na bezpośredni rozkaz Heinricha Himmlera w 1941 roku był jednym z wielu niemieckich obozów koncentracyjnych, które znajdowały się na polskiej ziemi. Ogromne zbrodnie, jakie tam popełniono, były zbrodniami niemieckimi. Odpowiedzialność za nie ponoszą tylko i wyłącznie Niemcy" - czytamy w sprostowaniu.

Schmid wyraża ubolewanie, że wspomnianym sformułowaniem dziennik wywołał poważne zaniepokojenie i troskę w Polsce.

"Polska została napadnięta przez nazistowskie Niemcy i przez sześć lat cierpiała pod brutalną nazistowską okupacją, prawie sześć milionów Polaków padło ofiarą rozpoczętej przez nazistowskie Niemcy wojny oraz okupacji. Niemcy przysporzyły Polsce niezmierzonych cierpień" - napisał redaktor "Die Welt".

Dodał, że rozumie rozgoryczenie w Polsce z powodu wspomnianego sformułowania, które - zdaniem Schmida - nie sprzyja poprawie napiętych w niektórych kwestiach stosunków polsko-niemieckich.

"Mam nadzieję, że słowa, które napisałem, przyczynią się do tego, by w Polsce nie utrwalił się jednostronny obraz niemieckich mediów. Zarówno dla +Die Welt+ jak i wydawnictwa Axel Springer AG dyskusja o zbrodniach popełnionych przez Niemców w czasach narodowego socjalizmu, jest nieodłączną częścią naszego podejścia do własnej historii. Dlatego dyskusja ta zajmuje w naszej gazecie dużo miejsca" - podkreślił Schmid.

Tym bardziej - jak dodał - jest zakłopotany, że poprzez "groteskowe odwrócenie faktów" mogło powstać wrażenie, iż Majdanek był polskim obozem koncentracyjnym.

Nieprawdziwe określenie pojawiło się w poniedziałkowym wydaniu niemieckiego dziennika w artykule autorstwa Miriam Hollstein pt. "Podróż Asafa dookoła świata". Mowa jest w nim o fotografii, którą miała ze sobą m.in. izraelska grupa uczniów podczas wizyty w "byłym polskim obozie koncentracyjnym Majdanek".

Polska ambasada w Berlinie interweniowała w tej sprawie w dniu opublikowania artykułu. 

ab, pap

 1

Czytaj także