Białoruska rada ministrów krytykuje Putina

Białoruska rada ministrów krytykuje Putina

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fragmenty broszury "Putin: Rezultaty. 10 lat", krytykującej premiera Rosji Władimira Putina, opublikowała we wtorek gazeta Rady Ministrów Białorusi "Respublika".

Dziennik umieścił fragmenty broszury autorstwa opozycyjnych polityków rosyjskich, Borysa Niemcowa (byłego wicepremiera Rosji) i Władimira Miłowa (byłego wiceministra energetyki) w artykule "Sąsiedzi oczami ekspertów". "Respublika" określa przy tym Niemcowa jako "nie należącego do tych kryształowo czystych osób, które mogą sądzić innych".

Gazeta opublikowała m.in. te fragmenty, w których autorzy oskarżają Putina i jego otoczenie o rozpowszechnienie się korupcji w Rosji, o czerpanie zysków z koncernów przemysłowych wyprowadzonych spod kontroli państwa oraz o wywołanie w ciągu dziesięcioletnich rządów głębokich nierówności społecznych. "W referacie Niemcowa przywoływanych jest jeszcze wiele interesujących faktów" - dodaje na koniec "Respublika". Gazeta ocenia też, że w Rosji "ci, którzy doszli do władzy, mają na celu wyłącznie osobiste interesy".

Rzecznik premiera Rosji Dmitrij Pieskow powiedział, że Putin nie będzie reagować na publikację - podał rosyjski portal internetowy Gzt.ru. Rzecznik dodał, że "nie wie, na ile i komu" podlega gazeta "Respublika". Zapewnił też, że nie ma żadnej konfrontacji między rosyjskim premierem a prezydentem Białorusi Alaksandrem Łukaszenką.

Opozycyjny białoruski portal Karta 97 ocenił we wtorek publikację jako "dalszy ciąg wojny informacyjnej" między Rosją a Białorusią. Media białoruskie i rosyjskie w ten sposób opisują serię publikacji w mediach obu krajów, rozpoczętą 4 lipca pokazem w rosyjskiej telewizji NTV dokumentu "Ojciec chrzestny" o prezydencie Białorusi. Obserwatorzy zwracali uwagę, że film, oskarżający Łukaszenkę o udział w niewyjaśnionych dotąd zaginięciach jego krytyków, ukazał się w telewizji należącej do koncernu Gazprom.

Jako dalszy ciąg "wojny" komentatorzy określają wyemitowanie 14 lipca przez białoruską telewizję państwową wywiadu z prezydentem Gruzji Micheilem Saakaszwilim, ostro krytykowanym przez władze w Moskwie, a następnie pokaz w NTV 16 lipca drugiej części dokumentu "Ojciec chrzestny". Białoruska telewizja państwowa ze swej strony pokaże 22 lipca wywiad z prezydentem Łotwy Valdisem Zatlersem - podaje we wtorek portal Karta 97.

PAP, PP

 0

Czytaj także