Siewiernyj ma status lotniska wspólnego bazowania

Siewiernyj ma status lotniska wspólnego bazowania

Dodano:   /  Zmieniono: 
Lotnisko Siewiernyj jest lotniskiem wojskowym. Na mocy rozporządzenia rządu Rosji nr 1034-r z 10 sierpnia 2007 r. ma status lotniska wspólnego bazowania. Przypominamy dane o lotnisku w związku z opublikowaniem w środę przez MAK raportu w sprawie katastrofy smoleńskiej.
Zgodnie z Kodeksem Powietrznym Federacji Rosyjskiej lotnisko wspólnego bazowania to lotnisko, na którym wspólnie bazują cywilne statki powietrzne, państwowe statki powietrzne i (lub) statki powietrzne lotnictwa doświadczalnego. W przypadku lotniska Siewiernyj są to państwowe statki powietrzne i statki powietrzne lotnictwa doświadczalnego. Te drugie należą do zakładów lotniczych w Smoleńsku. Zgodnie z konwencją chicagowską statki powietrzne w służbie wojskowej, policyjnej lub celnej są państwowymi statkami powietrznymi.

Z wykazu lotnisk wspólnego bazowania, stanowiącego załącznik do wspomnianego rozporządzenia rządu, wynika, że Siewiernyj jest lotniskiem państwowym zarządzanym przez Ministerstwo Obrony, ale na którym mają prawo bazować również statki powietrzne zawiadywane przez Ministerstwo Przemysłu i Energetyki. To ostatnie w maju 2008 roku zostało rozwiązane. Zamiast niego utworzono dwa resorty: Ministerstwo Energetyki oraz Ministerstwo Przemysłu i Handlu. To drugie - na mocy rozporządzenia rządu nr 488 z 30 czerwca 2010 roku - zastąpiło Ministerstwo Przemysłu i Energetyki jako resort zawiadujący statkami powietrznymi, mającymi prawo bazować na lotnisku Siewiernyj.

Zasady korzystania z lotnisk wspólnego bazowania określa regulamin Federalnej Służby Aeronawigacyjnej z 15 maja 2008 roku. Stanowi on m.in., że przepisy regulujące loty na takie lotniska określa instrukcja, opracowana na podstawie federalnych przepisów korzystania z obszaru powietrznego Rosji zatwierdzonych uchwałą rządu Federacji Rosyjskiej nr 1084 z 22 września 1999 roku.

Lotnisko Siewiernyj jest usytuowane 4 km na północ od Smoleńska. Zostało zbudowane w latach 20. zeszłego wieku. Dysponuje betonowym pasem startów i lądowań o rozmiarach 2500 na 49 metrów. Jest przystosowane do obsługi samolotów o masie do 75 ton i rozpiętości skrzydeł do 65 metrów. (W wypadku Tu-154M to - odpowiednio - 55,3 t i 37,55 m). W latach 1946-2009 stacjonował tam 103. gwardyjski pułk lotnictwa transportowego, który dysponował samolotami Ił-76M i Ił-76MD. W 2009 roku pułk rozformowano. Od 1951 do 1998 roku bazowały tam również maszyny 401. i 871. pułku lotnictwa myśliwskiego, m.in. MiG-23, Su-27 i MiG-29.

pap, ps