Rosja nie pozwala latać bez TAWS-a

Rosja nie pozwala latać bez TAWS-a

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. Wikipedia)
Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej zakazało eksploatowania na terytorium Rosji od 1 stycznia 2012 roku samolotów pasażerskich Tu-134, Jak-40 i An-24 niewyposażonych w system ostrzegania przed zbliżeniem z ziemią (TAWS). Ministerstwo Transportu zwróciło się też do Ministerstwa Przemysłu i Handlu oraz koncernu Tupolew o nieprzedłużanie resursów i okresów służby Tu-134, obsługujących regularne połączenia lotnicze.
To reakcja na czwartkowe wystąpienie prezydenta Dmitrija Miedwiediewa. Miedwiediew opowiedział się za wycofaniem z  eksploatacji w Rosji samolotów Tu-134. Jedna z takich maszyn rozbiła się w poniedziałek koło Pietrozawodska, w Karelii, na północy Rosji. Zginęło 45 osób, a 7 zostało rannych. - Poleciłem Ministerstwu (Transportu), by przygotowało szybkie wycofanie Tu-134 z eksploatacji. Już czas to zrobić. W krótkiej perspektywie resort przeanalizuje możliwość zastąpienia tych maszyn na  regularnych rejsach - oświadczył Miedwiediew.

Katastrofa Tu-134

Lecący z Moskwy Tu-134 rosyjskich linii lotniczych RusAir runął w  poniedziałek przed północą na drogę w pobliżu miejscowości Biesowiec, w  odległości ok. 700 metrów od lotniska w Pietrozawodsku. Po uderzeniu w  drogę rozpadł się na wiele części i stanął w ogniu. Przyczyny katastrofy nie są znane. Wiadomo jednak, że Tu-134 podchodził do lądowania w trudnych warunkach meteorologicznych, w  deszczu i mgle. Kontroler lotu, który prowadził samolot z ziemi, utrzymuje, że nakazał załodze odejście na drugi krąg, jednak kapitan zdecydował, iż posadzi maszynę na własne ryzyko. O błędzie pilota jako najbardziej prawdopodobnej przyczynie wypadku mówił wicepremier Rosji Siergiej Iwanow.

Airbus zamiast Tupolewa

Oddział lotniczy Rossija, przewożący prezydenta i inne ważne osoby w  państwie, zastąpił już w swojej flocie Tu-134 samolotami Falcon-900. Wkrótce otrzyma do swojej dyspozycji dwa Airbusy 319. Tymi średniodystansowymi maszynami zastąpi Tu-214. Największe rosyjskie linie lotnicze zrezygnowały z użytkowania przestarzałych poradzieckich samolotów, zastępując je nowoczesnymi boeingami i airbusami. Tu-134 były produkowane od 1963 roku. Łącznie wytworzono 852 takie maszyny. W Rosji zarejestrowanych jest jeszcze 179 samolotów Tu-134, z czego tylko 90 znajduje się w służbie.

Rosyjskie lotniska przestarzałe

W kwietniu Miedwiediew skrytykował jakość produkowanych w Rosji samolotów i stan rosyjskich lotnisk. Gospodarz Kremla zauważył też, że  od 2000 roku liczba lotnisk cywilnych w Rosji zmniejszyła się o 40 proc. - Jednak chodzi nie tylko o ilość, ale również o jakość. Infrastruktura wielu czynnych lotnisk nie odpowiada już wymogom organizacji lotów - oznajmił wówczas. Większość lotnisk w północno-zachodniej Rosji i na Syberii nie jest przystosowana do obsługi nowoczesnych samolotów.

zew, PAP