Francuzi ruszyli do kin. Padł rekord z 1945 r.

Francuzi ruszyli do kin. Padł rekord z 1945 r.

Dodano:   /  Zmieniono: 
Francuzi lubią siedzieć w kinie (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Frekwencja w kinach we Francji osiągnęła w 2011 roku rekord: sprzedano 216, 6 mln biletów. To rekord od 1945 roku - poinformowało w Cannes francuskie centrum kinematografii CNC. Wzrosła też oglądalność filmów produkcji francuskiej.
- Na filmy produkcji francuskiej sprzedano 88,63 mln biletów - o  19,6 proc. więcej niż w najlepszym dla odbioru rodzimej produkcji roku 1984. Udział filmów francuskich w rynku wyniósł 40,9 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 35,9 proc. Filmy amerykańskie miały w 2011 roku oglądalność wyższą o 0,8 proc. i ich udział w rynku wyniósł 45,9 proc. (99,34 mln biletów) - podało CNC.

Średnia cena biletu do kina pozostała stabilna i wynosi, przy uwzględnieniu licznych możliwych zniżek, 6,33 euro. Wydatki gospodarstw na programy audiowizualne (kino, wideo na  żądanie, abonament telewizyjny) wzrosły o 1,8 proc. i wynoszą 8,2 mld euro. W zeszłym roku francuskie gospodarstwo domowe wydało średnio 301,4 euro na programy audiowizualne.

- Francuzi jeszcze nigdy dotąd nie chodzili tak do kina. Pozostają jego największymi odbiorcami w Europie, mieszkaniec Francji chodzi do  kina średnio 3,5 razy rocznie, podczas gdy wskaźnik dla przeciętnego Brytyjczyk to 2,8, dla Włocha - 1,8, a dla Niemca - 1,6 - podkreśla CNC. Według CNC, francuski film rozpowszechniany był w zeszłym roku średnio w 120 kopiach, a amerykański - w 255.

Przedstawiciele organizacji kinematograficznych z różnych krajów europejskich, którzy spotkali się w Cannes z inicjatywy CNC, przyjęli wspólną deklarację, w której zwracają uwagę, że konsekwencje projektu Komisji Europejskiej, tzw. Cinema Communication, dotyczącego pomocy publicznej dla sektora filmowego mogą zagrozić systemowi publicznego wspierania rodzimych kinematografii i produkcji audiowizualnej. Przewodniczący CNC Eric Garandeau konsekwencje te określił jako "bardzo dramatyczne".

Liczni profesjonaliści kina francuskiego, w tym organizatorzy festiwalu w Cannes, regularnie podkreślają znaczenie francuskiego systemu wspierani produkcji audiowizualnej dla utrzymania różnorodności i  bogactwa kina francuskiego.

zew, PAP