Remont kapitalny Fiata

Remont kapitalny Fiata

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fiat nie zrezygnuje z produkcji aut. Zmniejszy natomiast zatrudnienia o 12 tys. 300 osób w ciągu 3 lat i zamknie 12 zagranicznych fabryk - wynika z planu restrukturyzacji koncernu.
Włoski koncern ogłosił w czwartek od dawna oczekiwany plan restrukturyzacji. Dzięki niemu, Fiat, który boryka się z najpoważniejszym kryzysem w swej historii, chce uzyskać zmniejszenie kosztów o 3,1 mld euro do roku 2006 w porównaniu z poziomem kosztów z roku 2002. Większa część posunięć oszczędnościowych ma być zrealizowana w roku 2004.

W latach 2003 - 2006 Fiat przewiduje zainwestowanie 19,5 mld euro w nowe produkty (9,1 mld euro), koszty prac badawczych i  rozwojowych (7,9 mld euro) oraz rozbudowę sieci sprzedaży (700 mln euro).

Dalsze 1,8 mld euro wydatkowane zostanie na pokrycie kosztów restrukturyzacji. Plan przewiduje także zwiększenie kapitału zakładowego, poczynając od drugiego tygodnia lipca br., o maksymalną wartość 1,8 mld euro, co pociągnie za sobą konieczność emisji 368.457 akcji po cenie 5 euro za akcję.

Oszczędności rzędu 700 mln euro ma przynieść zamknięcie w ciągu najbliższych 2 lat 12 fabryk, znajdujących się poza granicami Włoch. Kierujący obecnie koncernem Giuseppe Morchio oświadczył na konferencji prasowej zorganizowanej z okazji prezentacji planu, że  w pierwszym rzędzie będą zamykane zakłady produkujące maszyny rolnicze, ciężarówki Iveco oraz części zamienne.

Wbrew wcześniejszym pogłoskom koncern nie zamierza zrezygnować z  produkcji samochodów, ale przeciwnie - rozwijać ją.

Samochodowa część koncernu - Fiat Auto - może liczyć na wsparcie ze strony amerykańskiego partnera General Motors (posiadającego 20 proc. udziałów Fiata Auto) w postaci częściowo wspólnego systemu zaopatrywania w materiały do produkcji oraz ujednolicenia niektórych elementów w produkowanych przez obie strony samochodach, twierdzi zarząd Fiata.

Do końca 2006 r. ma zostać wprowadzona na rynek seria nowych lub  zmodyfikowanych modeli pojazdów, dzięki którym Fiat Auto liczy na  przychody rzędu 1,6 mld euro.

Plan zakłada zrównoważenie kosztów operacyjnych Fiata do roku 2004 (w przypadku Fiata Auto w roku 2005) i zlikwidowanie strat na  poziomie całego koncernu w 2005 r. I znów w przypadku Fiata Auto ma to nastąpić rok później - w 2006 r.

Pierwsze zyski koncern ma zacząć przynosić w 2006 r.

W br. dyrekcja koncernu spodziewa się "wciąż negatywnych rezultatów operacyjnych, ale w mniejszych rozmiarach niż rok wcześniej" - głosi komunikat.

W ub. r. Fiat poniósł rekordowe straty netto w wysokości 3,948 mld euro, przy czym straty eksploatacyjne wyniosły 762 mln euro.

Grupa Fiata zatrudnia ok. 190 tys. osób.

em, pap

 0

Czytaj także