Naukowcy odkryli ciepłą wodę na księżycu. "Cudowne uczucie"

Naukowcy odkryli ciepłą wodę na księżycu. "Cudowne uczucie"

Dodano:   /  Zmieniono:
Naukowcy odkryli ciepłą wodę na księżycu. "Cudowne uczucie" (fot.sxc.hu)
Woda w naszym układzie słonecznym występuje najczęściej w postaci lodu. Dlatego najnowsze doniesienia o odkryciu ciepłej wody na księżycu Saturna zadziwiło samych badaczy.
W tym tygodniu zespół naukowców na łamach naukowego czasopisma Nature poinformował, że na księżycu Saturna - Enceladus znajdują się kominy hydrotermalne - szczeliny na powierzchni lądu przez które wydostaje się ciepła woda. Zdaniem badaczy obecność kominów wskazuje, że na Enceladus występują takie same reakcje chemiczne jak na Ziemi. To także dowód na występowanie dużej ilości wody pod jego skorupą.

Naukowcy twierdzą, że ten księżyc Saturna wydaje się najbardziej obiecującym miejscem do poszukiwania życia. - Najbardziej zaskoczyła nas wysoka temperatura wody - powiedział główny autor pracy Hsiang-Wen Hsu, naukowiec z Uniwersytetu w Kolorado w Stanach Zjednoczonych.

W tym tygodniu pojawiła się kolejna informacja, że w Kosmosie znajduje się więcej wody. Tym razem na największym księżycu Jowisza - Ganimedes. Inny zespół naukowców opublikował wyniki swoich badań, z których wynika, że pod warstwą lodu znajduje się ocean. Badacze są przekonani, że woda jest również na innych księżycach Jowisza - Europie, Ganimedes oraz Kallisto.

- Cudownie jest po spędzeniu tylu lat na badaniu Marsa, który okazała się suchą, więc pozbawioną życia planetą, wyruszyć dalej i znaleźć wszędzie wodę - powiedział w rozmowie z New York Times profesor Christopher P. McKay z NASA.

Ganimedes, zdaniem naukowców, pomimo obecności wody jest mniej obiecującym miejscem do życia niż Enceladus. Lodowy księżyc Saturna posiada niezbędne ku temu składniki - ciepłą, ciekłą wodę oraz związki organiczne.

kc,  New York Times