Śmigłowiec z 14 osobami wpadł do Bałtyku (aktl.)

Śmigłowiec z 14 osobami wpadł do Bałtyku (aktl.)

Dodano:   /  Zmieniono: 
Śmigłowiec Sikorsky 76 z 12 pasażerami i dwoma pilotami wpadł do Bałtyku w pobliżu wybrzeży Estonii. Najprawdopodobniej wszyscy na pokładzie zginęli.
"Nie ma niestety nadziei, by ktoś przeżył" - powiedział agencji BNS estoński premier Andrus Ansip.

Wrak śmigłowca został zlokalizowany dopiero w pięć godzin po  katastrofie. Wieczorem miejsce to spenetrują fińscy nurkowie oraz  wysłany z Helsinek zdalnie sterowany pojazd podwodny. Śmigłowiec spoczął na głębokości od 40 do 50 metrów.

Poza dwoma fińskimi pilotami, w maszynie było 12 pasażerów: sześciu Finów, czterech Estończyków i dwóch obywateli USA. Śmigłowiec wystartował z Tallina do Helsinek o godzinie 12.40 czasu lokalnego (godz. 11.40 czasu polskiego), w trakcie szalejącej wichury. W trzy minuty po starcie utracono kontakt radiowy z załogą.

Jak podały estońskie władze, miejsce katastrofy znajduje się pięć kilometrów od stałego lądu, niedaleko wyspy Naissaar.

Śmigłowiec był eksploatowany przez fińską firmę Copterline. Jej szef Jorma Kalhola nie był na razie w stanie podać jakichkolwiek potencjalnych przyczyn wypadku. "Wszystko to jest dla nas tajemnicą" - powiedział.

Kilka fińskich mediów doniosło na swych stronach internetowych, że dysponujące trzema śmigłowcami przedsiębiorstwo musiało w maju ograniczyć swe loty z Helsinek do Tallina na mocy decyzji państwowego nadzoru lotniczego. Ustalił on, że piloci Copterline nie mają pełnych kwalifikacji dla lotów w oparciu o instrumenty. Po dodatkowym szkoleniu obowiązujący ich zakaz lotów przy złej pogodzie został cofnięty.

W środę w rejonie Zatoki Fińskiej notowano wiatry o prędkości do  25 metrów na sekundę (90 kilometrów na godzinę). Prokuratura w  Tallinie podjęła czynności śledcze, by wyjaśnić, czy start śmigłowca w takich warunkach nie naruszał zasad bezpieczeństwa ruchu powietrznego.

Sikorsky S-76 to jeden z najbardziej rozpowszechnionych w świecie śmigłowców, wykorzystywany zarówno dla celów cywilnych, jak i  wojskowych. Wersje wojskowe to m.in. UH-60 Blackhawk (dla lotnictwa wojsk lądowych) i SH-60 Seahawk (dla marynarki wojennej). Produkuje je amerykańska firma Sikorsky, wchodząca w  skład koncernu United Technologies.

ss, ks, pap