Najdroższe marki świata

Najdroższe marki świata

Dodano:   /  Zmieniono: 
Logo Apple (fot.mat.pras.)
Ponad 5,5 roku musieliby pracować wszyscy mieszkańcy Polski, by otrzymać wynagrodzenie, za które można by kupić 7 najdroższych marek świata.
1. Apple, 603 mld zł

W ostatnim roku wartość firmy stworzonej przez Steve'a Jobbsa wzrosła o 1 procent. Niewiele, ale w rankingu BrandZ Apple jest niekwestionowanym liderem. Duży w tym udział speców od marketingu, którzy potrafili uczynić z iPhone'ów, iPadów oraz iPodów przedmioty kultu. O sile marki stanowi też popularny serwis z muzyką - iTunes.

2. Google, 370 mld zł

Larry Page i Siergiej Brin potrzebowali 14 lat, by stworzyć drugą najdroższą markę świata. To jedna z niewielu firm, której nazwa weszła do potocznego języka polskiego. Większość internautów googluje, znaczna część używa Google'owskiej poczty, sprawdza trasy dojazdu za pomocą Google Maps i ogląda wideo na YouTube. Koncern z Mountain View prowadzi zażartą walkę z Apple (Android) i Facebookiem (Google Plus).

3. IBM, 367 mld zł

Jeden z najstarszych koncernów informatycznych - dwa lata temu obchodził stulecie istnienia. Mimo zaawansowanego wieku ma się świetnie. Przez wiele lat synonimem słowa pecet był skrót IBM. Dziś firma, obecna we wszystkich segmentach rynku informatycznego, coraz bardziej koncentruje się na świadczeniu usług doradczych. W rankingu BrandZ na ostatni stopień podium zepchnięta przez Google.

4. McDonald's, 294 mld zł

Największa na świecie sieć lokali serwujących hamburgery, frytki i koktajle mleczne. Codziennie w McDonaldach głód zaspokaja 68 milionów ludzi - więcej, niż mieszka we Francji. Sieć wciąż się rozrasta - dziś to ponad 38 tysięcy restauracji w 119 krajach. Moda na zdrową żywność nie zaszkodziła koncernowi - McDonald's to wciąż najdroższa marka świata, niedziałająca w branży informatycznej. Maskotka sieci, klaun Ronald McDonald to dla ekologów symbol zła. Firma jest obwiniana m.in. o promowanie niezdrowego trybu odżywiania oraz (pośrednio) o niszczenie lasów Amazonii, karczowanych pod uprawę soi, którą karmione są kurczaki hodowane dla McDonald's.

5. Coca-Cola, 255 mld zł

Coca-Colę wymyślił w 1886 r. aptekarz John Stith Pemberton. Trzy lata później sprzedał recepturę i prawa do marki, która dziś znana jest na wszystkich kontynentach świata. Coca-Cola Company ma w portfolio ponad 500 znaków handlowych, codziennie sprzedaje 1,7 miliardów sztuk swoich produktów. Coca-Cola wygrała słynną "wojnę coli" z Pepsi (75 miejsce w BrandZ). Przepis na coca-colę to najpilniej strzeżona tajemnica koncernu. 15 milionów dolarów żądał Amerykanin, który twierdził, iż odkrył zapis formuły z 1943 r.; chętnych na zakup nie było.

6. AT&T, 246 mld zł

Spośród 7 najdroższych marek świata - najmniej znana w Polsce. A przecież historia American Telephone and Telegraph Company wiąże się bezpośrednio z wynalazcą telefonu, Aleksandrem Bellem. W Bell Labs stworzono m.in. tranzystor, języki programowania C i C++ oraz system operacyjny Unix. W przeszłości AT&T było największym przedsiębiorstwem świadczącym usługi telefoniczne na świecie. Po 128 latach istnienia firma koncentruje się na amerykańskim rynku, gdzie wciąż jest liderem branży telekomunikacyjnej.

7. Microsoft, 227 mld zł

Firma, dzięki której Bill Gates stał się najbogatszym człowiekiem świata i jednym z najbardziej znanych mieszkańców planety. Microsoft to przede wszystkim system operacyjny Windows, pakiet aplikacji biurowych Office i przeglądarka Internet Explorer. Firma walczy także o rynek gier (konsole Xbox) i wyszukiwarek internetowych (Bing). Koncern z Redmond wielokrotnie oskarżany był o praktyki monopolistyczne. Ponieważ znaczna część firm, urzędów oraz użytkowników indywidualnych korzysta z produktów Microsoftu mimo istnienia darmowych odpowiedników, wartość marki rośnie.

Źródło: ranking Brandz, Millward Brown Optimor

Ranking ukazał się w jednym z ostatnich "Wprost", który  jest dostępny w formie e-wydania .

  T ygodnik "Wprost" jest także dostępny na Facebooku .