W Strategii Rozwoju Grupy Kapitałowej Enea do 2030 r. opisanych jest 60 inicjatyw strategicznych, 31 ma charakter innowacyjny. Ich zadaniem jest zwiększanie potencjału biznesowego grupy. Enea tworzy profesjonalne mechanizmy zarządzania projektami wdrożeniowymi i buduje zespół zdolny do przekształcenia inicjatyw w realne produkty.
Spółka dla innowacji
Obszarem innowacji w grupie zarządza Enea Innovation. Spółka nawiązuje współpracę z organizacjami rządowymi oraz najlepszymi uczelniami, jednostkami badawczo-rozwojowymi, brokerami technologii, akceleratorami, inkubatorami, stowarzyszeniami, fundacjami oraz think tankami, a także koordynuje działania związane ze współpracą ze start-upami. – Chcemy być aktywnym partnerem – mówi Andrzej Wicik, prezes Enei Innovation. – Przy realizacji projektów innowacyjnych pełnimy funkcję wsparcia operacyjnego i strategicznego. Zapewniamy dostęp do wiedzy branżowej i technologicznej, umożliwiamy pilotażowe wdrożenia i testowanie rozwiązań w ramach spółek grupy, ułatwiamy start-upom kontakt ze spółkami grupy – dodaje prezes Wicik. Enea Innovation obserwuje trendy na rynku dotyczące kluczowych obszarów działalności grupy. Obecnie prowadzone są analizy i rozmowy oraz projekty związane z klastrami energii, cyberbezpieczeństwem, rozwojem i wsparciem elektromobilności w zakresie transportu publicznego oraz indywidualnego. Grupa widzi również możliwości nawiązania współpracy biznesowej w ramach innowacji w obszarach czystych technologii węglowych oraz poprawy trwałości, bezpieczeństwa, elastyczności i sprawności bloków energetycznych. Dostrzega również potencjał w obszarach magazynowania energii elektrycznej, prognozowania produkcji z OZE oraz wpływu prosumentów oraz elektromobilności na stabilność i bezpieczeństwo pracy sieci. – Widzimy znaczny potencjał w realizacji wspólnych projektów z ośrodkami naukowymi i samorządami – wyjaśnia prezes Andrzej Wicik. – Stąd nasza obecność w projektach badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych, np. w obszarze autobusów elektrycznych i infrastruktury ich ładowania – dodaje Wicik.
elektryczne Autobusy
Enea jest członkiem klastra „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”. Dwie spółki: Enea Serwis i Enea Innovation weszły w skład Leszczyńskiego Klastra Energii „Nowa energia dla Leszna”. Ten pierwszy został utworzony z inicjatywy firmy Solaris. Przystąpiły do niego uczelnie, jednostki naukowe i przedsiębiorstwa. Jego celem jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności, w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce. Celem Leszczyńskiego Klastra jest m.in. koordynacja i współpraca przy zrównoważeniu podaży oraz zapotrzebowania na energię elektryczną, cieplną, a także rozwój rozproszonych źródeł energii odnawialnej i elektromobilności w Lesznie. W kwietniu Enea Operator i Enea Innovation podpisały list intencyjny w sprawie utworzenia Zielonogórskiego Klastra Energii. To inicjatywa miasta Zielona Góra, Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz lokalnych firm. Przedsięwzięcie zakłada stworzenie podmiotu zorientowanego na innowacje oraz podnoszenie konkurencyjności lokalnych firm przez poprawę ich efektywności energetycznej. Celem jest również wzmacnianie niezawodności dostaw energii elektrycznej i stworzenie lokalnego systemu smart grid, który docelowo zostanie włączony w koncepcję smart city – Zielona Góra. Enea Innovation ma za zadanie budować i wspierać kulturę innowacyjności, również wewnątrz Grupy Enea. W spółkach grupy pracują już koordynatorzy ds. innowacji. Dzięki temu szybko i precyzyjnie są diagnozowane potrzeby i wyzwania w zakresie nowych technologii w każdym obszarze funkcjonowania Grupy. Enea koncentruje się na poszukiwaniu nowych rozwiązań i pomysłów, zarówno na rynku, jak i wewnątrz organizacji. Innowacyjność to jeden z kluczowych warunków rozwoju, dlatego wprowadzona została do DNA Grupy Enea. g
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.