Firmowa cybergiełda

Firmowa cybergiełda

Dodano:   /  Zmieniono: 
Obniżenie kosztów transakcji, pozyskanie nowych dostawców i odbiorców oraz szybki dostęp do szczegółowych informacji o ofertach to najważniejsze korzyści z handlu na internetowych rynkach. Ze względu na coraz silniejszą konkurencję uczestniczenie w nich staje się niemal koniecznością - podkreśla Jacek Krawiec, prezes Impexmetalu, giełdowej spółki zajmującej się produkcją i sprzedażą metali. Impexmetal wspólnie z Prokomem uruchomił pierwszą w Polsce internetową giełdę towarową ce-market.com, przeznaczoną dla firm z branży metalurgicznej. Wartość licytowanych na niej towarów sięga 10 mln zł dziennie.
- Udział w tworzeniu elektronicznego rynku zbliża nas do najnowocześniej zarządzanych spółek sektora metalowego w Europie - twierdzi Krawiec.

Tysiąc rynków
Internetowe sklepy z mozołem pozyskują klientów i nawet największe z nich (np. Amazon.com) znajdują się pod kreską. Właściciele serwisów ułatwiających wymianę handlową między firmami są natomiast pełni optymizmu. W najbliższych latach spodziewana jest eksplozja elektronicznych transakcji business-to-business. Nic dziwnego, że liczba internetowych giełd dla przedsiębiorstw wzrosła z kilkudziesięciu w 1999 r. do przeszło tysiąca obecnie, a co miesiąc ich lista się wydłuża. Pierwsze działają też już w Polsce. W 2004 r. globalna wartość zawieranych na wirtualnych rynkach umów wyniesie prawie półtora biliona dolarów - oceniają analitycy z Forrester Research.
Nawet potentaci "starej" ekonomii dostrzegli korzyści wynikające z prowadzenia wymiany handlowej w sieci. Jedną z największych wirtualnych giełd na świecie jest Exostar, w której uruchomienie zaangażowały się m.in. koncerny BAE Systems, Boeing i Lockheed Martin. Docelowo ma z niej korzystać ponad 35 tys. partnerów handlowych wymienionych holdingów lotniczo-zbrojeniowych. Roczne obroty cybergiełdy szacuje się na 70 mld USD. "Internetowy rynek skupiający dostawców części, producentów samolotów i uzbrojenia oraz linie lotnicze i wojsko pozwoli wszystkim stronom wydatnie zmniejszyć koszty obsługi transakcji" - przekonywał Phil Condit, prezes Boeinga, podczas ceremonii otwarcia Exostar. Konkurujące na co dzień koncerny motoryzacyjne DaimlerChrysler, General Motors i Ford Motor założyły internetowy rynek o nazwie Covisint. Ma on uprościć zakup części do produkcji samochodów. Z kolei Transora łączy producentów żywności i środków czystości, ich poddostawców oraz sieci handlowe. Udziałowcami Transory są m.in. Coca-Cola, Colgate-Palmolive i Procter & Gamble.

Cięcie kosztów
- Coraz więcej firm zmuszonych jest do walki cenowej. By jej nie przegrać, trzeba obniżać koszty własne i tu właśnie z pomocą przychodzą internetowe rynki - twierdzi Anna Sieńko, prezes giełdy Xtrade, założonej przez Optimus, BRE Bank i amerykańską spółkę Commerce One (wkrótce w jej akcjonariacie ma się znaleźć też Compaq i Giełda Papierów Wartościowych). Zdaniem prezes Sieńko, uporządkowanie systemu zaopatrzenia firmy przyczynia się do obniżenia związanych z nim wydatków o 25 proc. Sam proces wyszukiwania towarów i składania zamówień jest tańszy o ponad 30 proc. i znacznie krótszy. Do tego należy doliczyć oszczędności wynikające z wynegocjowania niższych cen zakupu niezbędnych materiałów, co jest możliwe dzięki łatwemu dostępowi do większej liczby dostawców.
BRE Bank spodziewa się, że zaopatrywanie się za pośrednictwem Xtrade pozwoli mu zaoszczędzić 7 proc. z wydawanych na ten cel 150 mln zł rocznie. Daje to już znaczący zysk w wysokości przeszło 10 mln zł. - Za pośrednictwem sieci zamierzamy dokonywać ponad 20 proc. zakupów, których łączna wartość przekracza miliard złotych rocznie. Szacujemy, że dzięki temu uda nam się zaoszczędzić 100 mln zł rocznie - podaje Paweł Rzepka, prezes Telekomunikacji Polskiej. Operator wspólnie z firmą SAP otworzył wirtualną giełdę business-to-business o nazwie MarketPlanet. Na MarketPlanet przeprowadzono już cztery aukcje, których wartość sięgnęła 50 mln zł. Wzięły w nich udział 32 firmy. TP SA ocenia, że nawet jedynie dzięki tym pierwszym transakcjom zaoszczędziła około 13,5 mln zł.

Długopis, żelazo i ochrona
Na pierwszej polskiej cybergiełdzie ce-market.com handluje się 25 metalami.
- Do końca przyszłego roku wartość transakcji powinna sięgnąć 300 mln zł, co stanowiłoby 1 proc. obrotów na krajowym rynku metali. Po trzech latach liczymy na piętnastoprocentowy udział w rynku. W serwisie zarejestrowanych jest już ponad 450 firm, w tym największe polskie huty metali kolorowych i stali - twierdzi Bogusław Bartczak, były prezes ce-market.com. Przedsiębiorstwa z branży metalurgicznej zamierza także skupiać StalPortal, giełda założona między innymi przez ComputerLand, Eurostal i Poland Alloys. Działa też polski wirtualny rynek towarów spożywczych Netbrokers. Serwis MediaX chce pośredniczyć w handlu powierzchnią reklamową i czasem antenowym. Natomiast firma 7Stores Polska prowadzi lokalne strony paneuropejskiej giełdy nadwyżek przemysłowych. Jednym z najnowszych serwisów aukcyjnych dla firm jest Chemia.com, przeznaczona dla przedsiębiorstw kupujących i sprzedających surowce i produkty chemiczne. Z kolei MarketPlanet i Xtrade to rynki horyzontalne, na których będzie się handlować wszystkim. Pierwsze przeprowadzone na MarketPlanet transakcje objęły materiały biurowe, sprzęt elektroniczny oraz usługi ochrony mienia i sprzątania. Operatorzy giełd zamierzają utrzymywać się z prowizji od transakcji.
Entuzjaści spodziewają się, że internetowe rynki szybko zastąpią tradycyjne sposoby zaopatrywania się firm. Sceptycy podkreślają jednak, że jeszcze długo w biznesie będzie się liczył bezpośredni kontakt, symboliczne uściśnięcie rąk. - Polskie firmy dostrzegły już zalety wykorzystania systemów wspomagających zarządzanie, między innymi do obsługi księgowości, sprzedaży i produkcji. Kolejnym logicznym krokiem jest usprawnienie organizacji zaopatrzenia, czyli zakupów dokonywanych przez przedsiębiorstwo. Oszczędności w tym segmencie są tak oczywiste, że na pewno zainteresowanie elektronicznymi giełdami będzie olbrzymie - przekonuje Anna Sieńko, prezes Xtrade.

Więcej możesz przeczytać w 26/2001 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.