Wpłacasz pieniądze na zrzutki? Powinieneś to wiedzieć. Raport „Wprost”

Wpłacasz pieniądze na zrzutki? Powinieneś to wiedzieć. Raport „Wprost”

Internetowa zbiórka
Internetowa zbiórka Źródło:Shutterstock
Leczenie wyjątkowo rzadkich chorób, nowy komputer, rehabilitacja zwierzęcia, czynsz, a nawet naprawa auta – jakiś czas temu Polacy odkryli, że stosunkowo prosta ścieżka do wyjścia z życiowych opresji prowadzi przez strony ze zbiórkami. Ostatnio w ten sposób często organizuje się też pomoc dla naszych gości z Ukrainy, a na początku roku głośna była zbiórkowa afera modelki Magdaleny Stępień, piłkarza Jakuba Rzeźniczaka i ich dziecka. Przypadek celebrytów pokazał, że internetowe prośby o pomoc i towarzyszące im znaki zapytania, to już nie tylko domena zwykłych Kowalskich. We „Wprost” sprawdzamy, jak z wątpliwościami wokół swojego biznesu radzą sobie platformy zbiórkowe.

Koniec lutego i napaść Rosji na Ukrainę to początek wielkiej fali emigracji do naszego kraju i związanego z tym podwyższonego zapotrzebowania na pomoc. Już w pierwszych dniach marca, zgodnie z deklaracjami przedstawicieli platform zbiórkowych, liczba nowo zakładanych zbiórek potroiła się. Jeżeli wcześniej każdego dnia w serwisach notowano ok. 500 nowych aktywności, w połowie ub. miesiąca ta liczba wynosiła już 1500.

Wzmożony ruch to głównie efekt odruchów serca Polaków, ale wojenna zawierucha dla wielu stała się też okazją do nieuczciwego zarobku. Wyłudzenia danych, fałszywe profile w popularnych serwisach czy strony „pomocowe”, zakładane przez niezweryfikowane osoby – to tylko niektóre z patentów oszustów.

MSWiA zapowiedziało, że wszystkie próby oszustwa będą rozliczane z całą surowością, a branża serwisów zbiórkowych zapewnia, że wypracowane wcześniej procedury i zabezpieczenia, sprawdzają się również w nowych warunkach. Jak wyglądają te zabezpieczenia? Sprawdziliśmy to.

Artykuł został opublikowany w 16/2022 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.