Ozdoba domu

Ozdoba domu

Dodano:   /  Zmieniono: 
Najlepsze produkty świata
Na jakiś czas żegnamy się z nadmiarem ozdób i wyszukanymi kształtami przedmiotów, które mają być teraz proste i łatwe w użyciu - taką tendencję wyznaczają projektanci nagrodzeni w tym roku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Stylistów Przemysłowych. Co roku stowarzyszenie wspólnie z "Business Week" organizuje konkurs "Industrial Design Excellence Awards", w którym oceniane są wzory designerów z całego świata.

W tym roku laury zdobyło 189 produktów (na 1260 zgłoszonych do konkursu). Wśród nich znalazły się tak prozaiczne, jak opakowania do CD-ROM-ów, myszka komputerowa (świecąca w ciemności) oraz młotek (amortyzujący drgania). Przedmioty 2001 nie mają ani dziwacznych kształtów ani krzykliwych barw. Projektanci unikają też chętnie stosowanej do niedawna zimnej stylistyki high-tech. "Zastosowano nowoczesne rozwiązania, zwracając uwagę przede wszystkim na to, w jaki sposób ludzie korzystają z produktów" - powiedział juror IDEA, Henry Kim z Hill-Rom w Hatboro w Pensylwanii.
Przerost formy nad treścią i niefunkcjonalność, które dominowały w designie w pierwszej połowie lat 90., znudziły się konsumentom, co najpierw zauważyli twórcy, a teraz także jurorzy. Dlatego wśród nagrodzonych produktów nie ma dziwacznych samochodów (tzw. concept car), jakie nigdy nie weszłyby do produkcji, ani udziwnionych artykułów codziennego użytku. Wzornictwo poszło w kierunku zaokrąglonych kształtów i przezroczystości (na przykład komputery iMac czy ThinkPad produkowane przez IBM). Ale zdarzają się wyjątki. Do takich należy nagrodzony Chrysler PT Cruiser nawiązujący do stylu retro.
Klienci poświęcający wiele czasu na utrzymanie swoich przydomowych trawników powinni być zadowole-ni z pomysłu amerykańskiej firmy John Deere. Nowy projekt układu kierowniczego zastosowany w kosiarce jej produkcji umożliwia skręt w miejscu. Nagrodzona łódź "Islandia" kanadyjskiej firmy Bombardier utrzymana jest w tradycyjnej stylistyce, ale ma przedział dla dzieci, co jest rozwiązaniem niespotykanym.
Chodzenie ze stojakiem na kroplówki jest niewygodne i bywa krępujące. Dlatego Charis Ng, student z Rhode Island School of Design, zaprojektował plecak wyposażony we wszelkie urządzenia potrzebne do dożylnego aplikowania płynów. Nowatorski jest też projekt kompaktowego telefonu komórkowego w kształcie puderniczki. Po jego otwarciu ukazuje się duży ekran, znakomity do odbierania tekstów i grafiki, oraz spora klawiatura. Projekt Samsunga to wyraźny ukłon w stronę kobiet.
Pierwszy przenośny odtwarzacz płyt CD Jeep, pochodzący z połowy lat 90., utrzymany był w stylistyce retro - miał analogowy potencjometr, żółty kolor i był kanciasty. Nowy odtwarzacz Jeep Titanium CD Boombox, zaprojektowany przez studio Fitch, ma wygląd futurystyczny: kolor zmatowionego metalu, cyfrowe sensory i duże okrągłe głośniki. Utrzymany został w wychodzącym z mody stylu high-tech.
W tym roku wyróżnieni zostali także twórcy z takich agencji projektowych, jak IDEO, Pentagram, Ziba, Lunar Design. Rekordzistą, jeśli chodzi o liczbę nagród, został jednak amerykański potentat komputerowy IBM; zdobył ich aż pięć. Jego projekt Netvisty X40i radykalnie zmienił nasze wyobrażenie o tym, jak może wyglądać sprzęt komputerowy. Napędy, płyta główna i karty ukryte są za dużym płaskim ekranem. Po naciśnięciu guzika wysuwa się moduł z napędami dyskietek i DVD. Natomiast laptop TransNote przypomina notes elektroniczny - dane można zapisać na cyfrowym ekranie.

Więcej możesz przeczytać w 31/2001 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0