Giełda i wektory

Dodano:   /  Zmieniono: 

Świat

Czesi budują
W Polsce kryzys w budownictwie nie mija, a w Czechach od dwóch lat trwa boom. Produkcja budowlana wzrosła tam w 2001 r. o 9,5 proc. (w Polsce o tyle samo zmalała). Czesi zawdzięczają koniunkturę głównie inwestycjom kolejowym i drogowym. U nas na razie drogi raczej się łata, niż buduje. kto teraz powie, że globalizacja to tylko pomysł USA na wyciągnięcie pieniędzy z kieszeni innych?
General Daewoo
Po prawie półrocznych negocjacjach władze Daewoo Motor Co. zgodziły się zagwarantować 13 tys. pracowników, że po sfinalizowaniu sprzedaży firmy amerykańskiemu General Motors nie stracą zatrudnienia. Daewoo Motor planuje też przywrócenie do pracy do końca tego roku 300 zwolnionych w 2001 r. robotników koncernu. Porozumienie może uniemożliwić GM przeprowadzenie gruntownej restrukturyzacji zakładów.
Inwestycje, głupcze!
Jeżeli Amerykanie inwestują w otwarte fundusze akcyjne, oznacza to, że nadchodzą lepsze czasy. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku Amerykanie powierzyli funduszom 15 mld USD. To o 14 procent więcej niż w tym samym okresie 2001 roku i tylko o 8 mld USD mniej niż w całym ubiegłym roku.
Polska

Menedżer menedżerów
Marek Steinborn został prezesem Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów w Polsce. Od 2000 r. Steinborn jest dyrektorem regionalnym Swisslog Polska, filii największej firmy logistycznej na świecie.
Na podbój Moskwy
Firma Elin EBG z Warszawy zdobyła kontrakt na wyposażenie w systemy teletechniczne i automatykę największego w Europie centrum handlowego (120 tys. m2), które powstaje w Mosk-wie. Kierujący firmą od kilku miesięcy Rafał Twarowski ma 28 lat, pierwsze kroki w biznesie stawiał w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Jak cztery kąty, to tylko w Katowicach!
Lepsza okazja zakupu taniego mieszkania może się już nie powtórzyć. Według opublikowanych przez GUS danych, średnie ceny mieszkań w niektórych regionach spadły nawet o 25 proc., czyli o 500 zł za metr kwadratowy. Rekord pobiły Katowice, gdzie ceny spadły do poziomu z 1994 r.!

Świat

Magia okrągłych liczb
Według Komisji Europejskiej, 75 proc. firm strefy euro wykorzystało wprowadzenie od 1 stycznia 2002 r. wspólnej waluty w transakcjach gotówkowych do zaokrąglenia cen swoich usług i towarów w górę. Obrotni handlowcy tak przeliczali ceny z walut narodowych na wspólną, że inflacja wzrosła do 2,7 proc. - najwyższego poziomu od ponad pół roku. 65 proc. obywateli dwunastki i tak jest szczęśliwe, że mają euro w portfelu.
Drogi Husajn
Saddam Husajn spełnił swoją groźbę i wstrzymał eksport ropy naftowej do krajów zachodnich. Ceny surowca wahają się. Sytuację na rynkach paliwowych pogarsza to, że Iran i Libia po cichu popierają iracką politykę. W naszym kraju cena litra benzyny wzrosła prawie o 20 groszy (choć rafinerie przerabiają jeszcze ropę kupioną po niższych cenach).
Amerykanin w Azji
Levi Strauss & Co., jeden z symboli Ameryki (obok Coca-Coli i McDonald'sa), zamyka swoje ostatnie fabryki w USA i przenosi się do Azji. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - Levis musiał płacić swoim amerykańskim robotnikom nawet piętnaście razy więcej niż konkurenci pracownikom w Azji. Niedawno zagraniczne koncerny uciekały do Polski. To jednak już historia. Teraz z Polski uciekają nawet rodzime firmy.
Polska

Jak (nie) hartuje się stali
Nie zamkniemy rozdziału o konkurencji w negocjacjach z Unią Europejską do końca czerwca, tak jak chciał rząd. Polska strona spóźniła się z przygotowaniem planów restrukturyzacji hut. Dokumenty dopiero wpływają do Brukseli, a unijni urzędnicy będą musieli poświęcić dwa, trzy miesiące na ich analizę. Rozdział negocjacyjny będziemy mogli zamknąć dopiero we wrześniu. Spiesz się powoli? Lepiej byłoby: kuj żelazo, póki gorące!
Auto - stop
Najgorszy od ośmiu lat wynik finansowy odnotował Fiat Auto Poland. Strata koncernu wyniosła w 2001 r. 289,3 mln zł. Z problemami firmy będzie się musiał uporać nowy prezes Enrico Pavoni. Jeszcze w połowie lat 90. Fiat sprzedawał w Polsce 300 tys. (ponad 100 tys. więcej niż obecnie) samochodów rocznie - głównie dzięki dużemu popytowi na fiaty 126. Może rezygnacja z produkcji "maluchów" była przedwczesna?

Ile będziemy płacić za leki? Minister zdrowia Mariusz Łapiński twierdzi, że po wprowadzeniu nowej listy leków refundowanych ceny spadną o blisko 20 proc. Symulacje przeprowadzone przez urzędników Śląskiej Kasy Chorych pokazują, że w rzeczywistości wzrosną one o 8 proc. Piętnaście najczęściej kupowanych lekarstw na cukrzycę, nadciśnienie, astmę i padaczkę będzie kosztowało aż o 57 proc. więcej.
Jak uporządkować autorynek?
WOJCIECH DRZEWIECKI
prezes firmy Samar, monitorującej rynek samochodowy



Przepisy o imporcie używanych samochodów (głównie wprowadzone niedawno nowe stawki podatku akcyzowego i zmiana zasad ustalania tak zwanej wartości celnej używanego auta) ograniczyły ich import do Polski. W ten sposób chroni się nie tylko rodzimych producentów, ale cały rynek samochodowy. Ponieważ sytuacja na rynku jest zła, trzeba było wprowadzić te ograniczenia w ekspresowym tempie. Są to jednak rozwiązania doraźne. Teraz jest czas na przygotowanie nowych przepisów, opartych na racjonalniejszych zasadach. Według mnie, każdy powinien mieć prawo wwieźć do Polski dowolne auto na własne ryzyko. Dopiero kontrola w kraju decydowałaby, czy taki pojazd może być dopuszczony do ruchu. Tego typu rozwiązania powinny zastąpić prawne protezy, do jakich należy podatek akcyzowy.
MIROSŁAW ŁACIUK
wiceprezes Stowarzyszenia Przedsiębiorców Branży Motoryzacyjnej Laweta


Przepisy o imporcie używanych aut są nie do przyjęcia. Nie dążymy do tego, by można było wwozić każdy samochód, ale tylko taki, który nawet jeżeli jest uszkodzony, to w stopniu pozwalającym na naprawę i bezpieczną eksploatację. Kryteria kwalifikacji muszą być ujednolicone. Chcielibyśmy, by można było eksportować auta wwiezione do Polski i u nas naprawione. Wprowadzenie tych propozycji ożywiłoby rynek pracy w sektorze motoryzacyjnym, ograniczyłoby szarą strefę i korupcję oraz zwiększyło dochody państwa. Najczęściej wwożone trzy-, czteroletnie bogato wyposażone samochody nie są konkurencją dla tanich aut krajowych producentów. Kontrola techniczna importowanych samochodów używanych zapobiegłaby pogarszaniu się bezpieczeństwa ruchu drogowego i stanu środowiska.

 
Samochód używany
Specyficzny polski pojazd, który raz dynamizuje, raz pogrąża gospodarkę. Teraz, zdaniem tzw. laweciarzy, ograniczenie importu używanych samochodów może o kilkaset tysięcy osób powiększyć bezrobocie. Lobby producentów nowych aut głosi coś zgoła przeciwnego. Jedynym rozwiązaniem wydaje się produkcja nie nowych, lecz... trochę używanych samochodów.
Mirosław Cielemęcki
Więcej możesz przeczytać w 16/2002 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.