Bombardowanie muzyką

Bombardowanie muzyką

Dodano:   /  Zmieniono: 
Gdy Viva Polska uatrakcyjniła ofertę i rozpoczęła nadawanie całodobowego programu, kon-kurencyjna MTV zapowiedziała uruchomienie MTV Classic - kanału dla tych, którzy lubią muzyczne wspomnienia
Viva kontra MTV 
Kiedy prezenterki MTV wzięły udział w rozbieranych sesjach dla "Playboya", Viva przeszła do ofensywy w Internecie. Na konkurencji muzycznych stacji korzysta polski widz, który może już obejrzeć właściwie wszystko, co oferuje rodzima i światowa fonografia.

Globalna lokalność
Przed kilkoma laty Viva podbiła niemiecki rynek dzięki promowaniu lokalnych gwiazd. Dzisiaj także MTV dba o lokalne gusta. Jej pozycja wśród najmłodszych Polaków wydaje się niepodważalna. Stacja chce jednak przyciągnąć osoby w wieku 30-50 lat. - Uruchomienie MTV Classic planowaliśmy od początku działalności na polskim rynku - informuje Iza Miejłuk, rzecznik prasowy MTV Polska. - Zwlekaliśmy ze startem z powodu niejasnej sytuacji prawnej rodzimych platform cyfrowych. Nowy kanał będzie można oglądać w lipcu: prezentowane będą głównie (choć nie wyłącznie) stare przeboje z lat 60., 70. i 80. Jeden z programów ma poprowadzić Marek Niedźwiecki. - Nie śledzę dokładnie muzyki młodzieżowej, bo nie nadążam za tym mnóstwem rozebranych gwiazdek. Wszystkie są do siebie podobne. MTV Classic będzie nadawała moją ulubioną muzykę - opowiada Niedźwiecki.

Walka o widza
MTV idealnie dopasowała się do mody lat 80. i upodobań zbuntowanej generacji X. Odniosła także spektakularny sukces finansowy - w ubiegłym roku zarobiła 135 mln USD - więc stać ją na inwestycyjny rozmach. Rywalizująca z nią Viva Polska zaczynała w czerwcu 2000 r., nadając sześciogodzinny program. Długo była kojarzona z papką w stylu niemieckiego techno. W nowej ramówce stara się prezentować różne style, łącznie z progresywnym rockiem. - Na razie stawiamy na promocję polskiej muzyki, później przyjdzie kolej na interaktywne programy na żywo - mówi Monika Oomen, dyrektor programowy Vivy Polska. Marek Niedźwiecki uważa, że Viva ma u nas szansę przebicia się, ponieważ polskie gusta muzyczne są zbliżone do niemieckich. Podobnego zdania jest krytyk muzyczny Robert Leszczyński. - Każda konkurencja jest zdrowa. Powinniśmy mieć możliwość wyboru. Jest wielu artystów, których nie można zobaczyć w MTV, więc znajdzie się dla nich miejsce w Vivie - mówi Leszczyński. Viva pierwsza pokazała grupę Ich Troje. Wcześniej niż MTV wprowadziła na antenę program poświęcony hip hopowi. Z kolei MTV zacznie w maju nadawać reality show "Rodzina Osbourneów", bijący rekordy popularności w Ameryce. Dzięki konkurencji to wszystko można obejrzeć, nie płacąc abonamentu.



MTV powstała w 1981 r. w Stanach Zjednoczonych jako lokalna telewizja muzyczna. Obecnie jest zarządzana przez firmę MTV Networks, która należy do spółki Viacom. Nadawany przez całą dobę program kieruje do widzów w wieku 15-35 lat. Ogląda go 1,5 mld osób w 140 krajach. W Europie MTV nadaje od 1987 r. i dociera do 90 mln mieszkań. Od lipca 2000 r. można oglądać polską wersję MTV, która wchłonęła Atomic TV, pierwszą polską telewizję muzyczną.

Vivę można oglądać w Niemczech, Szwajcarii, Austrii, na Węgrzech i we Włoszech. Do nieco starszej widowni skierowana jest Viva Plus, która zastąpiła mało popularną Viva Zwei. Vivę ogląda około 2 mln abonentów w 300 sieciach kablowych. 40 proc. jej widzów ma 10-19 lat. Viva Polska rozpoczęła nadawanie programu w czerwcu 2000 r. Od 10 marca 2002 r. jej sygnał jest odkodowany, a od 22 kwietnia 2002 r. pojawia się w formie dwugodzinnego okienka na antenie Tele5.
Więcej możesz przeczytać w 18/2002 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.