Innowacje

Dodano:   /  Zmieniono: 
Miliardowy pecet
Komputer osobisty narodził się w 1974 r., gdy na ekranach triumfy święcił film "Ojciec chrzestny II", a na Marsie wylądowała radziecka sonda kosmiczna. Altair 8800 był sprzedawany w zestawach do samodzielnego montażu. Po 28 latach - jak wyliczyli analitycy firmy Gartner Dataquest - nabywców znalazło miliard pecetów. Pierwszy komputer osobisty oferowano z procesorem Intel 8080 pracującym z częstotliwością 2 MHz (obecnie Intel oferuje układy prawie 1300 razy szybsze). Wyprodukowanie kolejnego miliarda komputerów ma zająć tylko sześć lat. Oznacza to, że co sekundę pojawia się na świecie pięć komputerów.

Szczekające roboty
Latte i Macaron to para cyfrowych psów stworzonych przez Sony. Rozumieją kilkadziesiąt głosowych komend, reagują na dotyk i zmiany temperatury. Dzięki czujnikom i mechanicznym stawom mogą się swobodnie poruszać w każdym pomieszczeniu. Lubią grać w piłkę z opiekunem i bawić się z sobą. Wyrażają emocje. Mają też wyjątkowe zdolności: śpiewają i robią zdjęcia (mogą zarejestrować obraz intruza, który wszedł do domu podczas nieobecności właścicieli). W zależności od wybranego oprogramowania zachowują się jak szczeniaki lub dorosłe psy.

Prywatna wytwórnia
Niespełna dwie minuty zajmuje zapisanie płyty w zewnętrznym napędzie Plextor PX-W4012TU (transfer danych z szybkością około 6 MB/s). To najszybsza nagrywarka CD-RW podłączana przez gniazdo USB dostępna na rynku. Nagranie nośnika wielokrotnego zapisu zajmuje około siedmiu minut. Urządzenie Plextora automatycznie reguluje moc lasera w trakcie zapisu płyt muzycznych, tak by później w czasie odtwarzania nie występowały zniekształcenia, i dobiera optymalne warunki zapisu płyt z danymi. Tackę na płyty wykonano z czarnego tworzywa, które w niewielkim stopniu rozprasza światło lasera, co utrwala zapis.
Ekosamochód
Superbezpieczny i niemal nieszkodliwy dla środowiska samochód opracowali inżynierowie z Porsche Engineering Group. Lekką i wytrzymałą konstrukcję wykonano ze stali nowej generacji. Znacznie ograniczono zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji. Nowatorska struktura karoserii (siedzenia stanowią jej integralną część) przyczyniła się do zwiększenia sztywności kabiny pasażerskiej. Niektóre elementy mocowane wcześniej w komorze silnika (m.in. zawieszenie kół, układ przeniesienia mocy i chłodnicę) umieszczono na dodatkowej ramie. Przy czołowym zderzeniu te układy nie przemieszczają się do wnętrza pojazdu, lecz przesuwają w specjalnym tunelu. Symulacje dowodzą, że prototypowy samochód uzyska optymalny wynik w testach zderzeniowych.
Więcej możesz przeczytać w 29/2002 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.