90-lecie Alfy Romeo
Kiedy zobaczyłem ten samochód, zdjąłem kapelusz" - miał ponoć powiedzieć Henry Ford. Jakie auto zasłużyło na takie wyróżnienie w oczach króla światowej motoryzacji? Była nim alfa romeo 8C 2900 B lungo i le mans. Auta te pojawiły się na rynku w niewielkiej serii w 1938 r. Model le mans został specjalnie przygotowany do uczestnictwa w najsłynniejszym 24-godzinnym wyścigu świata Bolonia-Florencja, zwanym też rajdem tysiąca zakrętów. Lungo zwyciężył, a jego przewaga nad następnym autem wynosiła ponad 100 km.
Do dzisiaj zachowało się tylko kilka egzemplarzy wspomnianego modelu; błękitny lungo wyceniony został niedawno na 4 mln dolarów. Samochody posiadające aluminiowe nadwozie wykonane zostały ręcznie, a przy ich konstrukcji wykorzystano wiele doświadczeń producenta, wyniesionych z wyścigów samochodowych. Czy fascynacja Forda była uzasadniona? Można się o tym przekonać, zwiedzając wystawę zorganizowaną z okazji 90-lecia Alfy Romeo. Od kilku miesięcy ekspozycja, składająca się z kilkudziesięciu samochodów, jeździ po różnych europejskich stolicach. Historyczne modele ukazują ewolucję myśli technicznej włoskich konstruktorów oraz stylistów. Patronem prasowym ekspozycji w Polsce będzie "Wprost".
W latach 1906-1910 firma SIAD montowała w fabryczce w Mediolanie francuskie samochody Darracq. W 1909 r. wytwórnię przejęła grupa przemysłowa Anonima Lombardo Fabbrica Automobil (ALFA). Już po roku wyprodukowała ona pod własnym szyldem pierwszy samochód - Alfa 24 HP. Po pięciu latach głównym udziałowcem spółki ALFA został Nicolo Romeo. W 1918 r. ostatecznie ukształtowała się nazwa firmy jako Alfa Romeo.
Alfa Romeo zawsze utożsamiana była z produkcją aut sportowych, konstruowanych przez inżyniera Vittorio Jano. Pierwsze rajdowe zwycięstwo odnotowała Alfa Romeo w 1923 r. - w wyścigu Targa Florio triumfował model, który przyjął swoją nazwę od miana wyścigu. Samochód ten był przez cały czas udoskonalany. Model tipo P3 zadebiutował na początku lat 30. O dominacji tej marki najlepiej świadczy fakt, że w latach 1932-1935 tylko jeden rajd we Włoszech nie został wygrany przez samochody ze znakiem Alfa Romeo. Do samochodów tej firmy należy jeszcze jeden rekord - w 1966 r. giulia GT wygrała ponad 200 rajdów.
Od początku lat 20. czerwone auta ze znakiem firmowym Alfa Romeo startują we wszystkich największych wyścigach i skutecznie konkurują z najszybszymi autami świata. Warto pamiętać, że późniejszy właściciel fabryki i stajni wyścigowej
- Enzo Ferrari - swoją karierę kierowcy wyścigowego rozpoczynał w wieku 26 lat, prowadząc auta właśnie z logo Alfa Romeo. Legendarny argentyński kierowca Juan Manuel Fangio odnosił swoje sukcesy w wyścigach Formuły 1, siedząc za kierownicą alfy. Oglądając zgromadzone na wystawie wehikuły, Michael Schumacher, aktualnie najlepszy kierowca Formuły 1, był bardzo zdziwiony, gdy się dowiedział, że czterdzieści lat temu pojęcie bezpieczeństwa i ochrony kierowcy przed skutkami wypadków praktycznie nie istniało. Te bolidy nie miały nawet pasów bezpieczeństwa.
Wśród historycznych samochodów zaprezentowanych na rocznicowej wystawie zawraca uwagę złoty model, oznaczony symbolem 6C 2500 Villa d’Este. Auto, produkowane w latach 1938-1952, zdobyło wiele prestiżowych tytułów na konkursach elegancji, między innymi w 1949 r. na Villa d’Este Concours d’Elegance w Como. Alfa Romeo wyprodukowała też jedno z najniższych na świecie aut - model 33.2 stradale ma zaledwie metr wysokości. Jak większość samochodów tej marki jest on koloru czerwonego, a szczególną uwagę zwraca jego szklany dach.
Wśród prawie trzydziestu aut różnych marek walczących w ubiegłym roku o tytuł Samochodu Stulecia znalazła się alfa romeo giulietta sprint coupé. Lata 50. to okres największej świetności włoskiej firmy. W tym okresie rozpoczęła się także światowa kariera włoskiego stylisty Nuccio Bertone. Efektem ich współdziałania był model giulietta zaprezentowany po raz pierwszy w 1954 r. podczas Salonu Samochodowego w Turynie. Modelem coupé oraz wprowadzoną rok później wersją sedan włoska firma chciała przełamać dotychczasową opinię, że jej produkty są dostępne tylko dla elitarnego grona klientów. Auto produkowano do 1968 r. i w tym czasie z fabryki w Mediolanie wyjechało ponad 40 tys. jego egzemplarzy.
Pod koniec lat 60. Alfa Romeo podbiła Amerykę. Propagatorem tej marki w USA był Dustin Hoffman, który jeździł modelem duetto w filmie "Absolwent". "Tajna broń" głównego bohatera filmu była dziełem innego włoskiego stylisty - Pinin Fariny. Posiadanie czerwonej alfy stało się marzeniem każdego młodego Amerykanina. Czy dzięki porozumieniu Fiata z General Motors alfa romeo powróci na amerykańskie autostrady i ponownie stanie się kultowym autem?
Pod koniec lat 60. rozpoczął się w dziejach firmy okres stagnacji. W 1986 r. Alfa Romeo została - za symboliczną cenę - przejęta przez Fiata. Szefowie Alfy uznali, iż firma musi pozostać we włoskich rękach i dlatego wybrali ofertę Fiata, mimo że Ford chciał zapłacić zdecydowanie większe pieniądze. Wszystko wskazuje na to, że kuracja wstrząsowa zaaplikowana przez szefów turyńskiego koncernu przynosi spodziewane efekty. Alfa Romeo jest na dobrej drodze powrotu do czasów świetności. Stało się to dzięki modelowi 156, który zdobył tytuł Auta Roku 1998. Od premiery sprzedano już ponad 250 tys. tych samochodów. Swój udział w rynkowym sukcesie modelu 156 ma także Zbigniew Maurer, który po studiach w zakresie wzornictwa przemysłowego i architektury w Kanadzie trafił do Centro Stile Alfa Romeo, do zespołu stylistów pracujących nad przyszłym hitem włoskiej firmy. Dzisiaj konstruktorzy i styliści nawiązują do lat świetności tej marki. Najlepszym przykładem jest model nuvola, który pojawił się na rynku w 1996 r., a kształtem karoserii przypomina giulię SS z 1962 r.
Do dzisiaj zachowało się tylko kilka egzemplarzy wspomnianego modelu; błękitny lungo wyceniony został niedawno na 4 mln dolarów. Samochody posiadające aluminiowe nadwozie wykonane zostały ręcznie, a przy ich konstrukcji wykorzystano wiele doświadczeń producenta, wyniesionych z wyścigów samochodowych. Czy fascynacja Forda była uzasadniona? Można się o tym przekonać, zwiedzając wystawę zorganizowaną z okazji 90-lecia Alfy Romeo. Od kilku miesięcy ekspozycja, składająca się z kilkudziesięciu samochodów, jeździ po różnych europejskich stolicach. Historyczne modele ukazują ewolucję myśli technicznej włoskich konstruktorów oraz stylistów. Patronem prasowym ekspozycji w Polsce będzie "Wprost".
W latach 1906-1910 firma SIAD montowała w fabryczce w Mediolanie francuskie samochody Darracq. W 1909 r. wytwórnię przejęła grupa przemysłowa Anonima Lombardo Fabbrica Automobil (ALFA). Już po roku wyprodukowała ona pod własnym szyldem pierwszy samochód - Alfa 24 HP. Po pięciu latach głównym udziałowcem spółki ALFA został Nicolo Romeo. W 1918 r. ostatecznie ukształtowała się nazwa firmy jako Alfa Romeo.
Alfa Romeo zawsze utożsamiana była z produkcją aut sportowych, konstruowanych przez inżyniera Vittorio Jano. Pierwsze rajdowe zwycięstwo odnotowała Alfa Romeo w 1923 r. - w wyścigu Targa Florio triumfował model, który przyjął swoją nazwę od miana wyścigu. Samochód ten był przez cały czas udoskonalany. Model tipo P3 zadebiutował na początku lat 30. O dominacji tej marki najlepiej świadczy fakt, że w latach 1932-1935 tylko jeden rajd we Włoszech nie został wygrany przez samochody ze znakiem Alfa Romeo. Do samochodów tej firmy należy jeszcze jeden rekord - w 1966 r. giulia GT wygrała ponad 200 rajdów.
Od początku lat 20. czerwone auta ze znakiem firmowym Alfa Romeo startują we wszystkich największych wyścigach i skutecznie konkurują z najszybszymi autami świata. Warto pamiętać, że późniejszy właściciel fabryki i stajni wyścigowej
- Enzo Ferrari - swoją karierę kierowcy wyścigowego rozpoczynał w wieku 26 lat, prowadząc auta właśnie z logo Alfa Romeo. Legendarny argentyński kierowca Juan Manuel Fangio odnosił swoje sukcesy w wyścigach Formuły 1, siedząc za kierownicą alfy. Oglądając zgromadzone na wystawie wehikuły, Michael Schumacher, aktualnie najlepszy kierowca Formuły 1, był bardzo zdziwiony, gdy się dowiedział, że czterdzieści lat temu pojęcie bezpieczeństwa i ochrony kierowcy przed skutkami wypadków praktycznie nie istniało. Te bolidy nie miały nawet pasów bezpieczeństwa.
Wśród historycznych samochodów zaprezentowanych na rocznicowej wystawie zawraca uwagę złoty model, oznaczony symbolem 6C 2500 Villa d’Este. Auto, produkowane w latach 1938-1952, zdobyło wiele prestiżowych tytułów na konkursach elegancji, między innymi w 1949 r. na Villa d’Este Concours d’Elegance w Como. Alfa Romeo wyprodukowała też jedno z najniższych na świecie aut - model 33.2 stradale ma zaledwie metr wysokości. Jak większość samochodów tej marki jest on koloru czerwonego, a szczególną uwagę zwraca jego szklany dach.
Wśród prawie trzydziestu aut różnych marek walczących w ubiegłym roku o tytuł Samochodu Stulecia znalazła się alfa romeo giulietta sprint coupé. Lata 50. to okres największej świetności włoskiej firmy. W tym okresie rozpoczęła się także światowa kariera włoskiego stylisty Nuccio Bertone. Efektem ich współdziałania był model giulietta zaprezentowany po raz pierwszy w 1954 r. podczas Salonu Samochodowego w Turynie. Modelem coupé oraz wprowadzoną rok później wersją sedan włoska firma chciała przełamać dotychczasową opinię, że jej produkty są dostępne tylko dla elitarnego grona klientów. Auto produkowano do 1968 r. i w tym czasie z fabryki w Mediolanie wyjechało ponad 40 tys. jego egzemplarzy.
Pod koniec lat 60. Alfa Romeo podbiła Amerykę. Propagatorem tej marki w USA był Dustin Hoffman, który jeździł modelem duetto w filmie "Absolwent". "Tajna broń" głównego bohatera filmu była dziełem innego włoskiego stylisty - Pinin Fariny. Posiadanie czerwonej alfy stało się marzeniem każdego młodego Amerykanina. Czy dzięki porozumieniu Fiata z General Motors alfa romeo powróci na amerykańskie autostrady i ponownie stanie się kultowym autem?
Pod koniec lat 60. rozpoczął się w dziejach firmy okres stagnacji. W 1986 r. Alfa Romeo została - za symboliczną cenę - przejęta przez Fiata. Szefowie Alfy uznali, iż firma musi pozostać we włoskich rękach i dlatego wybrali ofertę Fiata, mimo że Ford chciał zapłacić zdecydowanie większe pieniądze. Wszystko wskazuje na to, że kuracja wstrząsowa zaaplikowana przez szefów turyńskiego koncernu przynosi spodziewane efekty. Alfa Romeo jest na dobrej drodze powrotu do czasów świetności. Stało się to dzięki modelowi 156, który zdobył tytuł Auta Roku 1998. Od premiery sprzedano już ponad 250 tys. tych samochodów. Swój udział w rynkowym sukcesie modelu 156 ma także Zbigniew Maurer, który po studiach w zakresie wzornictwa przemysłowego i architektury w Kanadzie trafił do Centro Stile Alfa Romeo, do zespołu stylistów pracujących nad przyszłym hitem włoskiej firmy. Dzisiaj konstruktorzy i styliści nawiązują do lat świetności tej marki. Najlepszym przykładem jest model nuvola, który pojawił się na rynku w 1996 r., a kształtem karoserii przypomina giulię SS z 1962 r.
Więcej możesz przeczytać w 23/2000 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.