Autopremiery roku

Dodano:   /  Zmieniono: 
Na szosy i autostrady wyjedzie w tym roku niemal 150 nowych modeli samochodów


Szefowie największych motoryzacyjnych koncernów zapowiadają, że na szosy i autostrady Europy, Azji i Ameryki Północnej wyjedzie w tym roku 150 nowych modeli aut. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wyłącznie oryginalne rozwiązania, ich liczba będzie zdecydowanie niższa. Prawdopodobnie pod koniec roku prawie 30 aut zostanie zgłoszonych do konkursu o prestiżowy tytuł Car of the Year. Już dzisiaj kilka tegorocznych premier wywołuje spore emocje. Jakie szanse w rywalizacji z konkurencją będzie miał produkowany jedynie w Polsce opel agila? Jak właściciele luksusowych samochodów zareagują na pojawienie się jaguara w wersji kombi? Czy najmniejszy z rodziny peugeotów - model 107 - będzie kontynuatorem rynkowych sukcesów 406 i 206? Czy nowe konstrukcje Volvo (już przy współudziale Forda) potwierdzą opinię, że są to jedne z najbezpieczniejszych samochodów świata?


Jakie są tendencje w przemyśle motoryzacyjnym na początku roku 2000? Konstruktorzy uwierzyli w ocieplenie klimatu i dlatego bogatsza jest oferta kabrioletów. Ci, którzy nie produkowali minivanów i samochodów terenowych z napędem na cztery koła, próbują nadgonić stracony czas. Coraz większy
jest także wybór aut w wersji kombi.
Dla polskiego rynku najważniejszą tegoroczną premierą będzie pojawienie się najmniejszego opla, mającego zaledwie 3,5 m długości microvana agili. Prawdopodobnie już w lutym pierwsze samochody wyjadą z fabryki w Gliwicach. Początkowo prawie 90 proc. produkcji będzie przeznaczone na eksport. Mercedes kończy w tym roku produkcję limuzyny klasy C. Na początku czerwca powinien się pojawić jej następca, który mimo że będzie miał o 2,5 cm większy rozstaw osi od poprzednika, standardem zbliży się do pojazdów klasy S i to zarówno ze względu na eleganckie nadwozie, jak i wyposażenie. Będzie też można zamówić niemal wszystkie dodatki dostępne w modelach najwyższej klasy (od reflektorów ksenonowych po zintegrowaną obsługę radia, telefonu i systemu nawigacji).
Coupé i kabriolet CLK pojawią się w 2000 r. z nowym, bogatszym wyposażeniem i silnikiem V8. Jednostka napędowa o mocy 279 KM i pojemności 4,2 l rozpędza czteroosobowe auta do 100 km/h w ciągu 7,4 s. Mimo bardzo dobrej dynamiki, nowy model zużywa zaledwie 12,2 l na 100 km. Rok po rynkowym debiucie limuzyny firma Volvo prezentuje nowe kombi - następcę modelu V70. Przy jego konstrukcji wykorzystano wiele elementów i rozwiązań zastosowanych w modelu S80. Niektórzy dopatrują się w nim powrotu do kanciastych kształtów volvo. Na podstawie pierwszych zdjęć trudno o jednoznaczną opinię. Jak jest w rzeczywistości, będzie się można przekonać podczas styczniowej premiery w Detroit. Szefowie koncernu twierdzą, że jest to najbezpieczniejsze kombi, jakie dotychczas skonstruowano. Czy ich opinia zostanie potwierdzona przez niezależne instytuty badawcze, przekonamy się już niedługo. W tym roku Volvo przygotowuje jeszcze jedną nowość. Latem powinien się pojawić model S60 (następca S70). Będzie to auto klasy średniej, mniejsze od poprzednika. BMW zgodnie z planem rozszerzy swoją ofertę o nowe cabrio (będzie to już trzecia generacja tego kabrioletu) i model m3 coupé. Dotychczas kabriolet "trójka" zajmował trzecie miejsce na świecie wśród najlepiej sprzedających się aut tego typu. Czy nowy samochód będzie kontynuował rynkowe sukcesy poprzedników? Na maj 2000 r. koncern z Monachium zapowiada premierę aluminiowego Z8 (czy i tym autem będzie jeździł James Bond?), wyposażonego w silnik o mocy 400 KM (jego cena wyniesie 225 tys. DM). Miesiąc później Niemcy zapowiadają pojawienie się na rynku terenowego modelu X5. Jest on produkowany w amerykańskiej fabryce BMW w Karolinie Południowej. Autem, którym BMW wchodzi w XXI w., jest jednak model Z9 - sportowe coupé. Jego nadwozie wykonane jest aluminium i włókien węglowych. Szefowie Volkswagena zapowiadają, że new beetle otrzyma dwa nowe silniki benzynowe - 100 KM (1,6 l) i 150 KM (1,8 T). Polo będzie produkowane w wersji GTI (silnik o mocy 125 KM). W modelu lupo pojawi się silnik o pojemności 1,4 l z bezpośrednim wtryskiem (105 KM), a caravelle/multivan zostanie wyposażony w jednostkę napędową o mocy 204 KM. Większość nowych konstrukcji Volkswagena (w tym model określany dzisiaj symbolem concept D) pojawi się dopiero w 2001 r. Należące do Volkswagena Audi zapowiada na 2000 r. model A6 wyposażony w silnik 2,5 TDI o mocy 180 KM. Następną nowością będzie A4 TDI (115 KM) i terenowy allroad quattro, przy którego konstrukcji wykorzystano wiele elementów i rozwiązań z A6. W czerwcu flagowe A8 otrzyma dwunastocylindrowy silnik o pojemności 5,6 l i mocy 408 KM. Na początku lipca w salonach pojawią się wykonany z aluminium model A2 i ulepszona wersja A3. Szefowie Opla oprócz wprowadzenia na rynek agili planują zwiększenie liczbę jednostek napędowych montowanych w astrze (turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem o mocy 75 KM, który zmniejszy zużycie paliwa do 4,8 l na 100 km). Konstruktorzy firmy przygotowali także nową ofertę dla miłośników mocniejszych wrażeń i aut sportowych. Ford wiąże duże nadzieje ze sprzedażą nowego mondeo o znacznie większych gabarytach. Ma on mieć najobszerniejsze wnętrze wśród modeli swojej klasy, bogate wyposażenie oraz nowy silnik turbodiesel 115 KM. Na rynku powinien zadebiutować następca transita z przednim napędem. Konstruktorzy Forda zamierzają zaprezentować także nowego vana. Poza tym przeprowadzony zostanie face lifting galaxy i pojawią się kolejne wersje fiesty (DI, sport), focusa (sport, automatik) i cougara (ST 200). Na uwagę zasługuje nowa wersja fiesty, nawiązująca do stylistyki new edge desigan znanej z modelu ka i focus. Po okresie koncentracji na małych autach i minivanach Francuzi znów zamierzają konkurować w wyższych klasach. Citroën zapowiada, że jesienią zaprezentuje następcę xantii. Auto będzie większe (4,7 m), z silnikami o odpowiednio większej mocy (od 2,0 HDI 110 KM, przez nowy silnik czterocylindrowy o mocy 115 i 140 KM, po trzylitrowy V6 o mocy 210 KM). Konkurentem w tej samej klasie ma być renault laguna. Auto będzie miało 4,6 m długości i będzie wyposażone między innymi w silnik diesla o mocy 120/140 KM lub benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. Pod koniec roku odbędzie się premiera peugeota 307. W porównaniu z mniejszym bratem - 206 - wydaje się on jednak dość konserwatywny. Peugeot zapowiada jeszcze jedną nowość - najmniejszy model 107, który zastąpi popularną 106. Daihatsu wprowadza w klasie średniej pojazdów wielofunkcyjnych auto NCX-2 - konkurenta daewoo tucumy, hyundaia trajet i modelu kia carens. Toyota w nowej previi powraca do przedniego napędu i silnika umieszczonego z przodu, a Nissan rezygnuje w klasie kompaktowej z auta typu kombi, wprowadzając od marca do sprzedaży minivana tino. Fiat w 2001 r. zaproponuje klientom multiplę z napędem hybrydowym (benzynowo-elektrycznym) i mały transporter scudino. Pod koniec roku należy oczekiwać premiery dwóch modeli Rovera, europejskiego pioniera w konstruowaniu samochodów terenowych: freelandera V6 i trzeciej generacji range rovera z silnikami BMW.
Więcej możesz przeczytać w 2/2000 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.