Platforma europy

Platforma europy

Dodano:   /  Zmieniono: 1
Telewizja cyfrowa to przyszłość. Idealna jakość. Doskonały obraz i dźwięk oraz mniejsze koszty przekazu i odbioru przy jednoczesnej dokładnej kontroli dochodów z oglądania wybranego przez abonenta pakietu programów telewizyjnych i radiowych
 Rozwój tej telewizji w Europie postępuje w różnym tempie i niekoniecznie związany jest z zasobnością portfela odbiorców. Bywało, że pochopna decyzja o zbyt wczesnym starcie pakietu cyfrowego powodowała załamanie się całego przedsięwzięcia. Stało się tak po uruchomieniu niemieckiej platformy DF1 z najbardziej znanymi w Europie odbiornikami cyfrowymi - słynnymi d-boxami firmy Nokia.
Każdy rynek to rosnąca konkurencja telewizji satelitarnej lub naziemnej, różne systemy dostępu warunkowego, inne odbiorniki cyfrowe oraz odmienne warunki ich sprzedaży lub wynajmu. Szokują możliwości cyfrowej telewizji: Internet, home banking, dolby digital, emisja programów w różnych wersjach językowych, gry itp.
Najszybciej rozwijał się francuski rynek telewizji cyfrowej. Istnieją tam aż trzy konkurencyjne platformy: Canal Plus Satellite (wraz z wydzielonym pakietem Canal Plus Numerique), TPS i ABSat. Canal Plus jest transmitowany jest za pośrednictwem Astry 1, dwa pozostałe - za pośrednictwem satelity Hot Bird. Francuzi błyskawicznie zasmakowali w luksusie, jakim niewątpliwie jest telewizja cyfrowa. Abonentów tych pakietów przybywało w szokującym tempie. Dzisiaj Canal Plus Satellite liczy ich 1,2 mln - to liczba, o której polskie platformy mogą tylko pomarzyć. Wielkość widowni nie decyduje jednak o sukcesie danej platformy. Bardzo ważna jest cena i oferta programowa. Koszt 100-200 franków (65-130 zł) miesięcznie i ponad sto kanałów po francusku plus kilkadziesiąt w innych wersjach to interesująca propozycja dla przeciętnego Francuza, który zdaje sobie sprawę, że wkrótce nie będzie miał czego oglądać z odbiornika analogowego czy anteny naziemnej. Odmienna była sytuacja w Niemczech, gdzie nie powiodła się próba uruchomienia platformy cyfrowej DF1. Niemcy mają doskonale rozwiniętą sieć kablową oraz kilkanaście nie kodowanych, analogowych kanałów satelitarnych z Astry (zestaw kosztuje 100-150 DM). Są drugim w Europie (po Wielkiej Brytanii) rynkiem telewizji satelitarnej i kablowej. Oferta nowej, cyfrowej telewizji nie zdołała skłonić Niemców do zakupu drogiego d-boxa (800-1000DM), a tym bardziej do comiesięcznych opłat. DF1 przeżywał poważne problemy finansowe. Część sponsorowanych tunerów cyfrowych znalazła (po niższej cenie) użytkowników w całej Europie. Negocjacje z kodowanym kanałem Premiere zaowocowały stworzeniem wspólnej platformy cyfrowej Premiere World, która dzięki doświadczeniu Premiere powinna zdobyć uznanie abonentów.
Wyraźnie opóźniano start telewizji cyfrowej w Wielkiej Brytanii (doskonale rozwinięta sieć kablowa oraz satelitarna oferta analogowych kanałów Sky), Skandynawii (wiele kanałów kodowanych w D2-MAC; pierwsza wyłamała się Dania), a także w krajach Beneluksu (ze względu na rozwiniętą sieć kablową). Hiszpania była ciekawym polem do konkurencyjnych działań między obecnym w wielu krajach Canal Plus a pakietem Via Digital. W pewnym momencie wydawało się, że będą współpracować w ramach jednej platformy, jednak do porozumienia nie doszło. Via Digital skorzystał z satelitów Hispasat-30W i szwajcarskiego systemu kodowania Nagravision. Canal Satellite Digital znalazł miejsce na Astrze 1 przy swoim siostrzanym pakiecie Canal Satellite i w tym samym systemie SECA. Rywalizacja między obiema platformami jest szczególnie zacięta, jeśli chodzi o filmy i programy sportowe. Hiszpański Canal Plus ma o ponad połowę więcej abonentów niż konkurencyjny Via Digital, choć ten z kolei wykupił prawa do transmisji meczów ligi hiszpańskiej. W ramach platformy Via Digital wydzielono miejsce dla TV Cabo, portugalskiego pakietu programów z Hispasata. Via Digital ma aż 16 kanałów PPV przeznaczonych na mecze ligi hiszpańskiej (na żywo), w tym także klubowy kanał FC Barcelona. Włochy to także bardzo duży rynek telewizji cyfrowej, podzielony pomiędzy publiczną telewizję RAI, komercyjną Mediaset Berlusconiego oraz kodowane D Plus i Stream. Prawie wszystkie włoskie programy dostępne są z jednej pozycji satelitarnej - 13E z Hot Birda (co stanowi wygodnę dla odbiorcy). Podstawowe programy RAI tylko wyjątkowo są kodowane i pozostają dostępne dla wszystkich platform. Łączna liczba abonentów cyfrowej telewizji we Włoszech wynosi ponad 1,5 mln.
Holendrzy (po przejęciu MultiChoice przez Canal Plus) mają jeden pakiet programów Canal Digital, w ramach którego nadawane są takie programy, jak Canal Plus 1/2, NED 1/2, RTL 4 i RTL 5 oraz muzyczny TMF. Satelitarnych odbiorców tych kanałów nie ma zbyt wielu z powodu znakomicie rozwiniętej w Holandii sieci kablowej. Podobnie jest w Belgii. Największym rynkiem telewizji satelitarnej w Europie jest Wielka Brytania. Zainstalowano tam najwięcej anten (ponad 5 mln) do odbioru analogowego pakietu programów sieci Sky z Astry 1 (19,2E). Opóźnienie startu rakiety Proton (z Bajkonuru) z Astrą 2A na nową pozycję 28,2E, którą miała wykorzystywać platforma Sky Digital, spowodowało znaczne straty finansowe i opóźniło rozwój telewizji cyfrowej w Wielkiej Brytanii. Jak wielka była presja ze strony BSkyB, niech świadczy fakt czasowego wynajęcia i przesunięcia innych satelitów na tę pozycję. Satelitarny Sky Digital wystartował prawie równolegle z naziemnym pakietem cyfrowym On Digital. Konkurencja i walka o klientów jest bezkompromisowa. A jednak dogadano się w sprawie wymiany niektórych programów, aby dodatkowo przyciągnąć klientów. Sky szybko skalkulował koszty wynajmu kilkunastu transponderów do analogowego przekazu na Astrze 1. Przyspieszenie przejścia wszystkich abonentów z Astry 1 do cyfrowego odbioru z nowych satelitów Astra 2A/2B daje Sky aż 50 mln funtów oszczędności rocznie. Zaczęto więc rozdawać w ramach promocji kompletne zestawy Sky Digital. Wszystko po to, aby już w grudniu 2001 r. pozostać tylko przy odbiorze cyfrowym. Oferta programowa Sky Digital to ponad 250 kanałów! Publiczna BBC jest obecna w obu pakietach. Po roku działalności Sky Digital ma 1,8 mln abonentów - absolutny rekord wśród telewizji cyfrowych w Europie. Przebija liczebnością widowni, różnorodnością kanałów i opcji programowych nie tylko konkurencję w Wielkiej Brytanii (On Digital ma zaledwie 411 tys. abonentów), ale i wcześniej powstałe platformy we Francji, Niemczech i Włoszech. Pamiętać jednak należy, że analogowy pakiet Sky i największa w Europie liczba zainstalowanych anten satelitarnych przyzwyczaiły zasobnych Brytyjczyków do bogatego repertuaru. W Polsce walka o rynek telewizji cyfrowej rozpoczęła się trzy lata później niż w Europie Zachodniej. Konkurencja Wizji TV i Cyfry Plus zmusza je do poprawy oferty i obniżenia cen. Promocje i zapowiedzi programowe, mimo kłopotów z płynnością dostaw terminali, pozwalają przypuszczać, ze oceniany tylko na pół miliona abonentów polski rynek powinien przyciągnąć znacznie więcej zwolenników cyfrowej telewizji. Tym samym może spełni się marzenie nadawców Wizji TV oraz Cyfry Plus o 500 tys. abonentów każdego pakietu.

Więcej możesz przeczytać w 3/2000 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

-
 1