Wektory

Dodano:   /  Zmieniono: 
Czy kierowcy powinni dopłacać do budowy autostrad?
Magdalena TomczyńskaCentrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych

Proponowane rozwiązanie w postaci składki na drogi można określić jako "dodatkowy podatek od posiadanego samochodu". Pomysł taki wydaje się kontrowersyjny z punktu widzenia teorii optymalnego opodatkowania. Zgodnie z nią, każdy podatek powinien być sprawiedliwy. Jest oczywiste, że wysokość składki trzeba uzależnić przede wszystkim od intensywności użytkowania tych dróg przez poszczególnych kierowców, a nie od samego faktu posiadania przez nich pojazdu. Nie bez znaczenia jest również to, że nie wszyscy kierowcy korzystają z dróg ekspresowych. Ponadto, pobór podatku powinien się charakteryzować możliwie najniższymi kosztami. Należałoby się raczej zastanowić nad efektywnym wykorzystaniem środków pochodzących z obowiązujących już podatków lub zwiększeniem podatku drogowego wliczanego obecnie w cenę paliwa. Bez wątpienia takie rozwiązanie łatwiej uzyskałoby społeczną akceptację oraz pozwoliłoby na budowę i remont dróg nie tylko ekspresowych, ale również innych kategorii.

Andrzej Urbanikprezes Agencji Budowyi Eksploatacji Autostrad



Złudne jest przyjmowanie założenia, że plan przyspieszenia modernizacji istniejących dróg i dostosowania ich do standardów drogi ekspresowej lub budowy nowych tras tego typu zapewni szybkie zaspokojenie potrzeb transportowych gospodarki. Program taki bez udziału kapitału prywatnego i bez możliwości pobierania opłat nie ma zapewnionych źródeł finansowania. Doświadczenia związane z podjęciem pierwszych projektów koncesyjnych wskazują, że umiarkowany ruch drogowy w Polsce oraz akceptowana społecznie umiarkowana wysokość opłat nie pozwalają bez udziału środków publicznych zbilansować takiego prywatnego przedsięwzięcia jak budowa autostrady, szczególnie w początkowym okresie jej eksploatacji. Jeżeli więc zostałaby podjęta decyzja sięgnięcia po ograniczone środki publiczne w postaci dodatkowej opłaty od właścicieli samochodów, to należałoby traktować je jako niezbędne uzupełnienie nakładów komercyjnych angażowanych w budowę autostrad.
Więcej możesz przeczytać w 3/1999 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.